۱۳۸۲ شهریور ۱۶, یکشنبه

يكشنبه، 16 شهريور، 1382

هر چه در طول تاريخ، بيش‌تر به نقد "دين" پرداخته شود، ارزش و اهميت کار "اصحاب دائرة‌المعارف" فرانسه (و اعضاء شاخصی چون "ولتر") بيش‌تر شناخته خواهد شد.

۱ نظر:

  1. نويسنده: امير


    پنجشنبه، 20 شهريور 1382، ساعت 18:57

    برای آريا : آره سخن من حکم صادر کردنه، اما نه (همينطوری حکم صادر کردن). از يکطرف ميگی که دين مقوله ای (ابر راسيوناليستی) است و از طرف ديگه ميگی، بدون در نظر گرفتن (فلسفه) نمی توان درباره دين انديشيد!!!! سوال من اينه که: اين فلسفه ای که لحاظ کردنش، شرط انديشيدن در باب دين هست، آيا با شيوه و متدی جز (تفکر عقلی) به پيش ميرود؟


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: Aria


    چهارشنبه، 19 شهريور 1382، ساعت 20:53

    ... همين که تو ميگی آميزه ای از درست و نادرست است امير .حان، خودش حکم صادر کردنه عزيزم. دين را نبايد در مقولات شطرنحی ديد. اصلا اين خطاست وه ما مقولات انسانی را در تقسيم بنديهای شطرنحی بگذاريم. انسان، يک طيف بسيار دامنه دار است و بايستی در باره ی .حزئيات اين دامنه انديشيد. ما با منطق روبرو نيستيم که بخواهيم از درست و نادرست بودن قضايا بحث کنيم. دين، مقوله ای اير راسيوناليستی می باشد و بسيار ابعاد اسرار آميزی داره در روان آدمی. نمی توان در باره دين انديشيد بدون آنکه اساطير و فلسفه و تئولوژی و روانشناسی را در نظر نگيريم.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.jahankhaneh.blogspot.com/
    [حذف]

    نويسنده: امير


    چهارشنبه، 19 شهريور 1382، ساعت 20:36

    برای آريا : منظورت از (همينطوری حکم صادر کردن) در باب دين چيه؟ من تنها حرفی که زدم و فکر کنم خيلی هم بديهی باشه، اين بود که : دين آميزه ای از درست و نادرست است. همين.


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: زهر خند


    چهارشنبه، 19 شهريور 1382، ساعت 17:53

    سالونهای مادامهای فرانسوی رو فراموش نکن....


    E-mail: zahrkhand@yahoo.com


    URL: ostorlab.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: Aria


    دوشنبه، 17 شهريور 1382، ساعت 13:30

    ..... من منظورت را نفهميدم امير .حان.!. ديگه اينکه من اصلا هيح مطلبی تا کنون از آقای » کزّازی « نخوانده ام. احتمالا او کلمات را در معانی ديگری به کار می برد سوای أن معانی که من به کار می برم. در ضمن، دين يک مقوله ی بسيار بيحيده ای ميباشد و همينطوری نميشه در باره اش حکم صادر کرد. من که سرويس شده ام از بس در اين باره مطالعه و فکر کرده ام.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: امير


    دوشنبه، 17 شهريور 1382، ساعت 0:57

    اتفاقا من اصلا نمی گم که بخاطر برخی سخنان غير قابل دفاع که در يک و مذهب زده شده، بايد اون رو انداخت دور.من معتقدم که (دين) يک چيز کارتونی نيست که: (يا همش رو ببر يا بذار ايجا و برو پی کار خودت.) بلکه دين هم مجموعه ای است از مطالب درست و نادرست.اما اگر دينی باشه که به قول تو از امتحانات بشری کاملا مردود و ناموفق بياد بيرون، آيا پايبند موندن به همچين دينی، يک کمی غير منطقی نيست؟!!!!!


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: ammar


    يكشنبه، 16 شهريور 1382، ساعت 14:43

    سلام امير جان.مطلب جالب نوشتی.بايد به ياد داشته باشيم که تاريخ دين بزرگترین مفسر دين هست.حرف فلاسفه اسلامی در مورد ذات و عرض که برگرفته از نظرات افلاطون هست هيچ بدرد نميخوره.چرا که ديگه واسه تاريخ که نميشه ذات و عرض تعيين کرد.در مورد کامنت:اينکه هر دينی رو به امتحان بکنيم و اگه بدرد نخور بود بندازيمش دور که ناديده گرفتن تمام ارزش اون دين هست.بالاخره هر دينی برای خودش حولی ايجاد کرده.ما بايد در تاريخ به دنبال اين حقايق بگرديم که اينها چقد بر پيشرفت تمدن بشری تاثير ميذارن.نه اينکه بگم آيا حضرت محمد زن دوست داشت يا نه؟ از پستون کی شير خورده!! و.. درسته اينها همشون به حقايقی رد تاريخ مربوط ميشن ولی اينها آيا به پيشرفت تمدن بشری کمکی کردن؟ اينها همه حقيقت هست ولی همونقد حقیقت هستن که مردم باورش دارن.نه اینکه چيز عجيبی مثل قضيه شير خوردن.....سبز باشي.عمار


    E-mail: وارد نشده است


    URL: playmaster.persianblog.com
    [حذف]

    پاسخحذف