۱۳۸۴ آبان ۱۸, چهارشنبه

نقد فاشیزم به‌شیوه‌ی پازولینی

"SALO يا 120 روز در مرکز فساد" فيلم قشنگيه؛
این کثیف‌ترین و وحشیانه‌ترین تصوری هست که تابحال به ذهن من خطور کرده.
هیچ‌وقت در حالی که تک و تنها توی یک آپارتمان زندگی می‌کنید، همچین فیلمی رو نبینید...
چون صحنه‌های چندش‌آور و ویران‌کننده‌ای که "پازولینی" خلق کرده، تنها چیزی که برای مخاطبش به بار میاره چنان احساس تهوع متلاشی‌کننده‌ای هست که حتی ممکنه وسوسه‌ی خودکشی رو هم بهتون تلقین کنه.
هیچ‌وقت این فیلم رو نصفه شب نبینید، چون ممکنه تا صبح نتونید دوام بیارید... بعد از دیدن همچین فیلمی باید بلافاصله از خونه بزنید بیرون... چشماتون رو ببندید و هوای تازه تنفس کنید تا شاید یادتون بره که نظاره‌گر چه صحنه‌های آزاردهنده‌ای بودید.
پازولینی در این فیلم زیاده‌روی کرده و همین باعث شده مخاطب او از دیدن فیلم پشیمون بشه و تا مدتی هم احساس یأس و ناراحتی مزمنی رو با خودش بدوش بکشه.
اینکه یه عده روی زمین زندگی می‌کنند که از زجر دادن دیگران لذت می‌برند، یک واقعیت هست... اما هیچ دلیلی نداره که برای به‌تصویر کشیدن‌اش، اینهمه گند و کثافت و نکبت به‌خورد مخاطب بدهند.
مگر دنیای پیرامون ما آدم‌ها چقدر زیبائی داره که حالا بخواهند اینهمه استفراغ رو یکجا بهش تزریق کنن؟
چطور می‌شه اینهمه توحش، زشتی و کثافت رو یکجا جمع کرد؟ ها؟

۲ نظر:

  1. پس ببين پازوليني چقدر از اين موضوع رنج كشيده كه تصميم به يه همچين كاري گرفته.

    پاسخحذف
  2. یه لحظه با هم به این موضوع فرا متنی فکر کنیم: اون هنرپیشه های نوجوون که در این فیلم این صحنه ها رو ساختند آیا قربانیان خود پازولینی نبودند. آیا خود پازولینی یکی از اون معلمین پلید نیست. حتی بیش از همه آنها و بازیگردانشان. پس به هر بهانه روشنفکرانه ای او این کار را کرده باشد از طرف من که بسیار معتقد به عقاید فروین هستم او این کار را تنها برای ارضاء شخصی خود کرده است. یادمان باشد که پازولینی به دست یکی از همین کودکانی که با او معاشقه داشته و او را در بزرگسالی سرخورده کرده بود به درک واصل شد.
    pharyd2000[at]yahoo[.]com

    پاسخحذف