۱۳۸۵ فروردین ۱, سه‌شنبه

در باب بلاهت و هرزگی

بر خلافِ نظر "سارتر" من اصلا معتقد نیستم که "بلاهت" شکلی از فشار بیرونی باشه که بر انسان‌ها تحمیل و تلقین می‌شه.
"بلاهت" دقیقا همانندِ "خردمندی" چیزی ست که از درونِ انسان‌ها می‌جوشه و بروز و ظهور پیدا می‌کنه.
"فرهیختگی" دقیقا همانندِ "تبهگنی" چیزی ست که از درونِ آدمی به زایش و ظهور می‌رسه.
بعضی‌ها هم که اساسا با سرشتی سرشار از بلاهت پا به عرصه‌ی وجود می‌ذارن... به این دسته از آدم‌ها هر چه حکمت و خردورزی بیاموزی، کمتر نتیجه خواهی گرفت.
میانمایگان مستحق حکمت‌های ناب نیستند.
میانمایگان مستحق "سکس ناب" هم نیستند.
اما در هر انسان فرهیخته‌ای، رگه‌هایی از بلاهتِ پنهان و یا حتی میل به هرزگی می‌توان یافت، هرزگی‌های بالقوه‌ای که هر لحظه امکان تحقق و فعلیت دارند.
وسوسه‌ی عجیبی ست وسوسه‌ی "تجربه‌ی هرزگی"!
فرهیختگان، هرزه‌های کشف‌ناشده هستند.

پ.ن:
اصلا لازم نبود لاطائلاتِ همیشگی‌ات را ای‌میل کنی!
ما دیگر عادت کرده‌ایم که گذشته از انگیزه‌های دیگر، به وبلاگِ امید سر بزنیم تا ببینیم این بار فحش و فضیحت‌هایت را نثار چه کسی کرده‌ای.
تو ناراحتی چون اینجا از "آریا" ستایش شده، اما اگر از "سعید" ستایش شده بود، اونوقت بود که "مخلوق" می‌شد فهمیده‌ترین آدم دنیا که به ارزش تو و تاکیداتِ ابلهانه و کودکانه‌ات بر التزام به رویکردِ علمی - تجربی در همه چیز، پی برده است.
فضای نوچه‌ایِ ذهنت، بهت اجازه نمی‌ده که دیگران رو جز در مقوله‌ی "نوچه بودن" ببینی.
من اگر به‌جای امید بودم، در ازای در اختیار گذاشتن فضای کامنت‌هایم به تحفه‌ی بی‌خانِمانی چون تو، حتما اجاره‌ای، پولی، چیزی می‌گرفتم.

۳ نظر:

  1. مخلوق جان ! رسیدن ِ نوروز و آغاز ِ سال ِ نو را به تو یار گرامی شادباش می گویم و روزهای ِ باشکوهی را برایت آرزو می کنم .

    اما نکته ای دیگر : خوشا به حال ِ من و تو که دوست ِ گرانمایه ای چون آریا داریم . باور کن وقتی پیام های ِ اخیرش را می خواندم ، همزمان بلندترین درود هایم را نثارش می کردم . چرا که در این زمانه ، دلسوزانه ، آگاهانه و مفصل نوشتن، چیزی ست از مقوله ی کیمیا . او از تبار ِ انسان های ِ کمیابی ست که افزون بر چلیپای ِ خویش ، صلیب ِ دیگران را هم بر دوش می کشند ... " گفت آن که یافت می نشود ، آنم آرزوست " .

    May 07, 2006 2:41 AM

    پاسخحذف
  2. سر انگشتِ عزیزم!
    فکر کنم من هم همین چند دقیقه قبل رفتم و در وبلاگت، نوروز را تبریک گفتم... (:
    ممنون از تبریک ات دوستِ عزیز!
    توصیف ات از "آریا" بسیار زیبا و دل انگیز بود!

    May 07, 2006 2:42 AM

    پاسخحذف
  3. سلام دوست قدیمی ام! شوکران هستم و خواستم سال نو و اندیشه های نوت را به تو تبریک بگویم! پایدار باشی!

    May 07, 2006 2:43 AM

    پاسخحذف