۱۳۸۲ مرداد ۲۹, چهارشنبه

تشیع و ارتدوکسی - بخش اول

چهارشنبه، 29 مرداد، 1382

"ساتگين" عزيز، در مورد يادداشت يکشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۸۲، اشکالی رو بدين شرح مطرح کرده:
"نيانديشيدن رو به شيعه‌ها محدود نكن. خود ما هم درصدی از اين رفتار رو داريم! مگه ما چقدر می‌تونيم بيانديشيم و تازه چقدر گستره‌ی عقل‌مون با اونچه كه توی واقعيت وجود داره می‌تونه برابری كنه!؟ "
بايد بگويم مراد من اصلا اين نبود که "عدم تفکر" را به شيعيان محدود کنم و يا اينکه امثال من، که حساب خود را از شيعيان جدا کرده‌ايم، تا چه حد به خود فرصت انديشيدن می‌دهيم و يا اصلا اذهان ما آدميان تا چه حد ظرفيت برای تفکر و عمق‌بخشيدن به "تاملات شخصی" و قدرت انطباق آن با واقعيت خارجی را دارد.
بلکه مقصود من آن بود که اساسا بر سر راه تفکر و پرسشگری ( که جوهره مکتب "اعتزال" است) در ميان شيعيان، موانع "درون‌دينی" بسيار قوی وجود دارد. حتی قوی‌تر از موانعی که در ميان اهل تسنن است و به‌همين دليل، ارتدوکسی (Orthodoxy) و جمود فکری ـ کلامی در ميان شيعيان، زودتر از عامة (اهل سنت) به‌وقوع پيوست [در حالی که غالب اهل سنت، تحت پوشش فکر "اشعری" هستند و انتظار آن بود که واقعه به‌عکس رخ دهد و عامة زودتر گرفتار اين حالت شوند. اما جالب آنکه شيعيان اشعری‌ستيز، سريع‌تر از اهل سنت گرفتار ارتدوکسی شدند!].
دليل اين امر هم واضح است. زيرا اهل سنت تنها يک آتوريته (Authority) دارند: "محمدبن‌عبدالله". اما شيعيان چهارده آتوريته و "مرجع فکری" دارند و هر چه تعداد آتوريته‌ها [که سخنان‌شان بدون چون و چرا پذيرفته می‌شود و در برابر گفتارشان بايد "تسليم محض" بود] در يک دين و مذهب بيش‌تر شود، روند ارتدوکسی و راست‌کيشی تشديد شده و "رکود کلامی" در ميان پيروان آن دين و مذهب سريع‌تر بوجود می‌آید.
[بايد اعتراف کنم که ادامه پيدا کردن اين بحث را مديون ساتگين هستم.]

۲ نظر:

  1. نويسنده: مجید غلامی جلیسه


    يكشنبه، 2 شهريور 1382، ساعت 15:15

    با سلام و خسته نباشيد بخش دوستان وبلاگ سقيفه راه اندازی شد و شما نيز در زمره ی دوستان وبلاگ سقيفه قرار گرفتيد با دادن لينک به وبلاگ سقيفه ما را خوشحال خواهيد نمود التماس دعا


    E-mail: info@mirath.com


    URL: saqifeh.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ساتگين


    يكشنبه، 2 شهريور 1382، ساعت 1:17

    خوب اين شد يه چيزي :) در ضمن مديون بودن يعني چي؟!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: satgean.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: hamed


    جمعه، 31 مرداد 1382، ساعت 9:33

    وبلاگ خوبی داريد .موفق باشيد.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: hamid


    پنجشنبه، 30 مرداد 1382، ساعت 18:26

    ايا اين که علی می گويد:خداوند در ذات عقول آدميان با آنها سخن می گويد دعوت به جمود فکری ست؟ مرز ميان اديان و تاريخ اديان ، مرز ظريفی ست....راستی چگونه با متن مقدس چونان کتاب تاريخ مواجه شدی و ميثاق را مورد ترديد که نه ، انکار قرار داده ای؟ ...دوستت دارم و می ستايمت...


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: hamid


    پنجشنبه، 30 مرداد 1382، ساعت 18:19

    امير عزيز!به خود اجازه ميدهم تا اينبار راحت تر با تو حرف بزنم.دوست من!من واقعا نمی دانم هدف شما در اين بلاگ تنها طرح موضوع است(اگرچه در صورت مثبت بودن جواب باز هم درخور ستايش است)يا علاقه داريد با يک تلاش بين الاذهانی با تاسی به الگوی *اتحاد کلمات* به جای وحدت کلمه در خور بضاعت خويش نقاب از رخ معشوق حقيقت برداريد!...اگر چنين است اجازه بدهيد لختی درنگ کنيم و زير واژه هايی که در نهايت ايجاز کنار هم چيده ايد، خيمه ای بر پاکنيم....امير جان! تو البته حساب خود را ار شيعيان جدا کرده ای، بگذار بگويم ما نيز از مسلمانان بلکه از دينداران..اما از شيعه؟ از اسلام؟ از دين؟ حاشا و کلا!!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    پاسخحذف
  2. Great goods from you, man. I've take into accout your stuff prior to and you
    are just extremely wonderful. I actually like what you've acquired right here,
    really like what you're saying and the way in which
    during which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart.

    I can't wait to read much more from you. This
    is really a great website.

    Stop by my site florists jupiter fl - ,

    پاسخحذف