۱۳۸۲ شهریور ۲۸, جمعه

علم خدا و اختیار انسان

جمعه، 28 شهريور، 1382

آيا "علم مطلق" خداوند با "اختيار" انسان سازگاری دارد؟
جواب اين پرسش را اکثرا چنين داده‌اند: «اگر خداوند می‌داند که شما آزادانه عملی را انجام خواهيد داد، در اينصورت خداوند می‌داند که شما آزادانه کاری را انجام خواهيد داد و می‌داند که می‌توانستيد از آن سرباز زنيد. لذا آن عمل، در اثر علم سابق خداوند ضروری نمی‌شود.»
اما به قول "چارلز تاليافرو" (Charls Taliaferro) ـ فيلسوف دين ـ معاصر: «اگر خداوند می‌داند که شما آزادانه عمل A را انجام خواهيد داد، آنگاه صادق است که شما واقعا A را انجام خواهيد داد. اما اگر آزاد هستيد، آيا در انجام ندادن A آزاد خواهيد بود؟ با در نظر گرفتن اينکه از پيش معلوم است A را انجام خواهيد داد، به‌نظر می‌رسد که در انجام A مجبور باشيد... اگر خدا می‌داند که شما آزادانه A را انجام خواهيد داد، آنگاه به‌نظر می‌رسد که بايد اکنون امری واقعی ناظر به آنچه انجام خواهيد داد و انجام نخواهيد داد، در کار باشد، و به اين دليل، انجام آزادانه A از جانب شما به يک معنا تغييرناپذير است.»
فرض کنيد که خداوند از پيش می‌داند که شما آزادانه وبلاگ من را خواهيد خواند. يا فرض کنيد خداوند به شما می‌گويد که چه چيزی را آزادانه انجام خواهيد داد. در چنين اوضاع و احوالی، که هم شما و هم خداوند به آنچه شما آزادانه ( از روی اختيار ) انجام خواهيد داد، عالم هستيد، آيا کمی غيرمعقول نيست که معتقد باشيم جبری در کار نيست؟!!!
يعنی در اين فرض، آيا شما می‌توانيد به‌گونه‌ای ديگر عمل کنيد؟

۱ نظر:

  1. نويسنده: برادر آن لاین


    سه شنبه، 20 آبان 1382، ساعت 14:39

    سلام. این بحثها نمایی از پویایی و عزم میمون ما برای پی بردن به چیزی است که نمی‌دانیم چیست. می‌گویند عقل در حوزه ماورا الطبیعه - متافیزیک- لنگ میزند. (پای استدلالیان چوبین بود) اما این پرسشها و روح پرسشگری و کنکاش روح انسان را بالاخره چه کسی جواب می‌دهد؟ شاید ... . به هر حال موفق باشید. من هم سعی می کنم در آینده‌ای نزدیک - شاید چند روزی و شاید چند هفته‌ای - نظرم را در این موارد و این سوالات برایتان بگویم. هر چند تا آن موقع تازه‌نخواهد بود. به هر حال...


    E-mail: rdonline@sorna.net


    URL: baradaronline.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ديونيسوس


    چهارشنبه، 9 مهر 1382، ساعت 18:37

    خير امير عزيز آنچه برای انسان قابل درک است به تمامی در ساختار زمان-مکان محدود می باشد و نه وراء‌ آن! حال اگر شخصی ادعا کند که همچنان خواستار اعتقاد به هستی ست که برايش قابل درک نيست٬ بايد ريشه را در ناهماهنگی ذهن و روان او جستجو کرد.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.dionysus.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: امير


    چهارشنبه، 9 مهر 1382، ساعت 16:21

    در مورد اون نقل قولی که از دکتر ناصری نوشتی:(.... مشکل اينجاست که اختيار به زمان بستگي دارد و حال آنکه خدا ماوراي زمان است. ) بايد بگم که اتفاقا اگر به خدای زمانمند قائل نشويم و او را ورای زمان بدانيم، نه تنها مشکلی رخ نمی نمايد، بلکه اصل ناسازگاری نيز بنحوی رفع می شود به اين بيان:( خدا علم سابق ندارد. بلکه علم سرمدی دارد.)


    E-mail: amirmoosavi@homail.com


    URL: http://www.soufsit.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: زهرخند


    يكشنبه، 30 شهريور 1382، ساعت 18:54

    سلام..اين يک سوال اساسی است...می خوردن من هم ز ازل ميدانست ......گر می نخورم علم خدا جهل بود...مساله اين است که آيا علم خدا نيز مانند علم بشر انفعالی است با نه؟..ابن سینا معتقد بود که علم خدا بر جزئيات نيست...تا اين مساله را از طريق پاک کردن صورت آن حل کرده باشد...


    E-mail: zahrkhand@yahoo.com


    URL: ostorlab.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ديونسيوس


    شنبه، 29 شهريور 1382، ساعت 18:51

    تمام مذاهب معتقدند که خدا صاحب اختيار است که بنده اي را ببخشد يا موجودي را دوباره زنده کند. شايد پرسيده شود که پس چرا خداوند جهان را درست مثل يک ساعت محاسبه پذير خلق نکرده است که تمام فرايندهاي آن قابل پيش بيني باشند و هدف اجتناب ناپذير باشد؟ پاسخ اين است که در يک جهان محاسبه پذير، خداوند صاحب اختيار نخواهد بود که در مواقعي کار ساعت را تغيير دهد چراکه در آنصورت هدف خلقت تغيير خواهد يافت. اين بدان معني خواهد بود که خدا پايبند تصميم قبلي خود نيست که ناقض تعريفي ست که براي خدا داريم. البته ممکن است بگوييم که خدا اختيار دارد که در مواقعي که خود صلاح مي داند در کار جهان دخالت کند. مشکل اينجاست که اختيار به زمان بستگي دارد و حال آنکه خدا ماوراي زمان است. «صفر- دکتر ناصري»


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.dionysus.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    شنبه، 29 شهريور 1382، ساعت 18:33

    نميدونم تو چرت و پرت نوشتی يا من نفهميدم چی گفتی!


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: sharar


    شنبه، 29 شهريور 1382، ساعت 14:42

    بسيار جالب است /محققا جبر بر تمامی افعال حکمفرماست / ولی چه ميشود کرد /معلوم نیست آزادی اين کلمه الحاقی اصلا از کجا آمده ؟


    E-mail: وارد نشده است


    URL: shararmalekm.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: علي


    شنبه، 29 شهريور 1382، ساعت 7:54

    امير جان خدا ستيز شده ای. گاه انسان اين چنين عشق ورزی می کند. چه خدا را بپرستد و چه با خدا بستيزد محور باز خداست. حرفهایت مرا به ياد پرنور شدن چراغ در لحظه ی خاموشی می اندازد.----------اختيار يعنی هر چه خواهم اين کنم يا آن کنم اما اين من خود از کجا می آيد؟


    E-mail: aliyazdi56@yahoo.com


    URL: ali56.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: رضا


    شنبه، 29 شهريور 1382، ساعت 0:46

    سلام ... جالب بود ..


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.hazyoun.persianblog.com/
    [حذف]

    پاسخحذف