۱۳۸۲ آبان ۲۲, پنجشنبه

خداحافظی

پنجشنبه، 22 آبان، 1382


به دلايل زير، تا اطلاع ثانوی ( احتمالا تا پايان عمر نکبت‌بارم ) ديگر نمی‌نويسم:
۱. در طی اين مدت که حدودا هفت ماه از تولد "سوفيست" می‌گذرد، [از ۶ فروردين ۱۳۸۲] هر چه سعی کردم نتوانستم توجيهی قانع‌کننده برای خلق و ادامه حيات آن، پيدا کنم. من واقعا نمی‌دانم که چرا بايد وبلاگ داشته باشم و عقايد خودم را از اين طريق با شما در ميان بگذارم.
۲. واقعيت آن است که ما فرصت زيادی برای کسب معرفت و فضيلت در اين دنيای نحس نداريم و اين وبلاگ علاوه بر آنکه وقت زيادی از من می‌گرفت، به دغدغه‌ای آزارنده برايم بدل شده بود ( کما که بسياری ديگر از مسائل ساده زندگی برای من به چنين دغدغه‎ای بدل می‌شود). من با "وبلاگ نويسی" مشکلی ندارم، اما از اتلاف وقت احساس خوبی ندارم و اين کار برای من بيشتر تلف کردن عمر بود تا کاری مفيد و آموزنده. خصوصا که من با کسی حشر و نشر دارم که روزی ۱۸ ساعت مطالعه می‌کند. "مصطفی ملکيان" در کمال ناباوری روزی به يکی از شاگردانش گفته بود: «در زندگی‌ام اشتباهات زيادی مرتکب شده‌ام. اما خوشحالم که حتی يک لحظه از عمرم را تلف نکردم» و در آن لحظه اگر شما هم جای من بوديد با شنيدن اين جمله، دوست داشتيد که از خجالت آب شويد!!!
۳. برخلاف بعضی‌ها که ماه‌ها وبلاگشان را "آپ ديت" نمی‌کنند، من نمی‌توانستم اينچنين بی‌خيال باشم و هرگز نتوانستم خودم را راضی کنم که حداقل هفته‌ای يک يادداشت نداشته باشم. دغدغه سر و سامان دادن به "سوفيست" برای من به يک معضل بزرگ بدل شده بود و در کنار بی‌انگيزگی من برای ادامه حيات اين وبلاگ، واقعا آزاردهنده بود. به زبان خيلی خودمانی برايتان بگويم: احساس کردم که اصلا اين کاره نيستم.
۴. کنجکاوی بود. تماما کنجکاوی محض بود. من اساسا دوست دارم که در هر مقوله جديد و جذابی سرک بکشم و آنرا تجربه کنم. "وبلاگ نويسی" هم برای من از جمله همين مقولات بود و حالا که آنرا تجربه کرده‌ام و فهميدم که يک وبلاگ داشتن چه حسی دارد، ديگر هيچ جذابيت و انگيزه‌ای برای ادامه کار ندارم. البته به عامل کنجکاوی، بايد اصرارهای برادر بزرگترم را هم اضافه کنم که خيلی تاکيد داشت بر اينکه من يک وبلاگ داشته باشم و باورهای خودم را با ديگران از اين طريق در ميان بگذارم. همين جا لازم می‌دانم از او بخاطر تشويق‌ها و دلگرمی‌دادن‌هايش تشکر کنم.
از ميان علل و اسبابی که مانع من شد تا بدون نوشتن اين يادداشت، "وبلاگ‌نويسي" را ترک کنم، يکی هم اين بود که کسانی که به "سوفيست" لينک داده‌اند، تکليف‌شان با من روشن بشود. واقعيت آن است که اگر کسی يادداشت خداحافظی خود را بنويسد، عملا مرگ وبلاگش را اعلام کرده است و از آن به بعد، وبلاگ او چيزی می‌شود شبيه به "گورستان کلمات". من که اگر جای شما بودم هرگز به "قبرستان"ای که يک "سوفيست پريشان‌گو" برپا کرده، لينک نمی‌دادم.
در طول اين مدت با دوستان زيادی آشنا شدم که حقيقتا از مطالبشان استفاده کردم و برای همگی آنها آرزوی بهروزی و موفقيت می‌کنم.
شايد وقتی ديگر...

۱ نظر:

  1. نويسنده: اندوه


    يكشنبه، 15 خرداد 1384، ساعت 0:23

    (( چه می کنی به این جهان که جای تو نیست .. و این آسمان که سر پناه تو ... ))


    E-mail: وارد نشده است


    URL: andoh.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: دخو


    سه شنبه، 13 بهمن 1383، ساعت 23:33

    امير عزيز! جای دوری نرفته ام . دعوت اورکاتت هم وقتی به دستم رسيد يعنی وقتی به سراغ آن آی دی قبلی رفتم که ديگر اورکاتی نبود! به هر حال هستيم در خدمت دوستان . هر جا هستی خوش باشی. راستی حال ملکيان گرامی چطور است؟ سلامش برسان....م. ويس آبادي


    E-mail: وارد نشده است


    URL: khanesh.blogspot.com
    [حذف]

    نويسنده: saghi


    شنبه، 5 دى 1383، ساعت 12:48

    جالبه ولی من از تو بدترم


    E-mail: وارد نشده است


    URL: biggerthangod.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: manifest


    چهارشنبه، 29 مهر 1383، ساعت 21:20

    نزديک به ۲۳ روز مانده که يک سال بشه .. تعطيل شدن اينجا رو ميگم .. ولی هنوز بوی تازگی ميده ... يعنی تو هم تو اين يک سال تغييری نکردی ؟


    E-mail: manifest@ny.com


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    چهارشنبه، 29 مهر 1383، ساعت 2:56

    درود، پس از چندين ماه بازگشتم... با دلی آکنده از اندوه... هر آنچه که ساليان درازی در دل داشتم بر زبان آورده ام... هر آينه... نوشتاری که پيش روی شماست بر گرفته از دست نوشته های رويداد نگارانی است که آموزگاران دستار بر سر ايرانی باور به درستی گفتارشان دارند... بياييد بخوانيد و داوری کنيد ... و هرکجا دروغی يافتيد بگوييد تا همگان بدانند...


    E-mail: وارد نشده است


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    شنبه، 17 مرداد 1383، ساعت 0:22

    درود...


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: tara


    جمعه، 16 مرداد 1383، ساعت 18:38

    salam nemidonam chi begam man mogheye khodahafezi residam


    E-mail: tara_vorojak2002@yahoo.com


    URL: sokote-sangin.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: manifest


    دوشنبه، 25 خرداد 1383، ساعت 2:10

    دلم برات تنگ شده .. اميدوارم هرجا که هستی خوب و خوش و سلامت باشی.


    E-mail: weblog@amir-online.com


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ye_bandeye_roosiyah


    چهارشنبه، 2 اردىبهشت 1383، ساعت 1:1

    بسم الله الرحمن الرحيم....درک و يادگيری مسائل اعتقادی از مهمترين ضروريات است... آخرين يادداشت: اثبات وجود امام زمان(ارواحنا لتراب مقدمه فداه) از ديدگاه عقل.......التماس دعا .... يا علی.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: reyhanhady.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: سوفيست


    يكشنبه، 30 فروردين 1383، ساعت 23:3

    برایfatemeh: چيز خاصی برای جواب دادن ندارم....


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    يكشنبه، 30 فروردين 1383، ساعت 6:38

    درود، هنوز تازه هستی....


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: sepanta


    شنبه، 15 فروردين 1383، ساعت 13:29

    امير جان سال نوت مبارک.....خيلی بچه با معرفتی هستی...بوس


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: علي


    جمعه، 14 فروردين 1383، ساعت 0:6

    سال نوی شما هم مبارک، دوست خوب. من هم البته با ننوشتن موافق نيستم، اما اگر واقعا ناچاری بين نوشتن و خواندن يکی را انتخاب کنی و هيچ راه ديگری نيست، انتخاب درستی کرده‌ای.


    E-mail: alpr_ir2002@yahoo.com


    URL: alpr.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: fatemeh


    پنجشنبه، 13 فروردين 1383، ساعت 10:25

    حداقل اگر پيام ها رو ميبينی جواب بده.


    E-mail: hf86@noavar.com


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: بهرنگ


    چهارشنبه، 12 فروردين 1383، ساعت 19:55

    ..... امير خان سلام بابا کوتاه بياو تازه بهنوشته های جالبتون عادت کرده بودم...بیخیال شاد باشی


    E-mail: behrang_53@yahoo.com


    URL: http://www.behrang53.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: farah


    جمعه، 7 فروردين 1383، ساعت 0:43

    سلام من همواره مشتری پروپا قرص نوشته هايت بودم.حيف که رفتی. گاهی نوشتن مسکنی قوی است واين هدر دادن وقت نبود چون حداقل با نوشتن با ديگران همفکری ميکردی و در ضمن حيف بار علمی تو که روزی بميرد با تو. سال نو مبارک پيروز باشی


    E-mail: hf86@noavar.com


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    دوشنبه، 25 اسفند 1382، ساعت 18:12

    درود ، پيشاپيش فرارسيدن بهار را به شما خانواده و دوستانتان شاد باش می گويم ... اميدوارم سالی سراسر پيروزی و شاد کامی پيش رو داشته باشيد... سالی سراسر خودباوری و بزرگواری و گامهايی استوار در شاگردی آفرينش....


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: samaneh


    دوشنبه، 25 اسفند 1382، ساعت 10:35

    سيد امير موسوی...سوفيست عزيز..سلام! من واقعا ناراحت شدم وقتی خوندم ديگه نمينويسی چون واقعا خوشحال بودم که هنوزم ادمايی هستن که دغدغه های مهمی دارن و بدون تعصبی نگاه کردن به مسايل اونارو بررسی ميکنن مسايلی مثل دين حجاب و...نمی دونم شايد هم واقعا وقتت تلف می شه با گفتن اين حرفا ولی شنيدن همچين عقايدی از يه نفر ديگه که مثل من فکر ميکنه واقعا خوشايند بود اميدوارم موفق باشی واقعا خوشحال شدم که هنوزم ادمايی هستن که فکر ميکنن و واقعا ناراحت شدم که ديگه به نوشتن اين سوالات جالب و اصولی ادامه نميدی اگه لطف کنی بگی چه طوری ميشه باهات تماس گرفت ممنون ميشم موفق باشی


    E-mail: paraziiit555@yahoo.com


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: كافر خداپرست


    پنجشنبه، 14 اسفند 1382، ساعت 13:52

    نمی دانم! شايد هم تو روزی ۱۶ تا ۱۸ ساعت مطالعه می کنی... سخنانم از سر آن است که دوست می دارم تو بيايی!!!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: college.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: كافر خداپرست


    پنجشنبه، 14 اسفند 1382، ساعت 13:49

    امير خان! دليل دومت را از منظر امثال ملکيان نگاه کردم و بر دلم نشست... اما از منظر خودمان که نگاه می کنم ـ کسانی که روزانه دو تا چهار ساعت مطالعه روزانه دارند ، نوشتن هفتگی هيچ لطمه ای وارد نمی کند و اتلاف وقت نيست... ميدانی؟ به نظرم به تنظيم برنامه ای هفتگی می توان به اين گفتمان نايل شد... اميرجان! به گمانم نوشتن بهتر از ننوشتن است!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: college.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: آوار


    سه شنبه، 12 اسفند 1382، ساعت 2:35

    اينجا بسته بود - ‌ندانستم ! شايد روزی بنويسی چونان که می خوانی ... و يادت باشد - هر چه بخوانی اگر ننويسی هيچ است /.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: hoomi.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: آوار


    شنبه، 9 اسفند 1382، ساعت 3:24

    هرچه پيش آيد خوش آيد - رفتن دليل نبودن نيست !


    E-mail: وارد نشده است


    URL: hoomi.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: اندوه


    شنبه، 2 اسفند 1382، ساعت 0:33

    درود ... غرض گفتن اين بود .... دوباره بازگشتم با نوشته‌ای ديگر ......تا فرصتی ديگر و بهتر ....بدرود


    E-mail: وارد نشده است


    URL: andoh.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    پنجشنبه، 23 بهمن 1382، ساعت 5:15

    درود ، تا به امروز در ميان شما بوده ام.می نوشتيد و می نوشتم!با ديدگاه های هم آشنا می شديم!نگرش خود را می گفتم درباره ی گوشه های گوناگون آفرينش!ميامديد می خوانديد يا نمی خوانديد، هر آينه چيزی می نوشتيد و می رفتيد!اينبار خواهش می کنم بيائيد برای واپسين بار! بخوانيد و نيک بيانديشيد!بيانديشيد که آيا می توان به گونه ای ديگر هم زيست؟ بينديشيد که اين بندهايی که می گويم چيست؟!؟ بيانديشيد که پيام اين افسونگر چيست؟! بينديشيد که آزادی چيست و آزاد کيست؟!؟...... و در پايان پوزش می خواهم که اين پيام را برای همه ی شما فرستادم! چون ديگر جايی و گاهی برای درنگ ندارم!..... پايدار باشيد و سبکبال ، بدرود


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: كافر خدا پرست


    چهارشنبه، 22 بهمن 1382، ساعت 15:23

    دليل دومت بر دل نشست...


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://k_meykade@yahoo.com/
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    جمعه، 3 بهمن 1382، ساعت 9:7

    درود، نمی دانم از چه روی نوشته های شما برای من تازگی دارد! هرچند بارها خوانده ام! شايد....... سبکبال باشی و پايدار، بدرود


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: nima


    شنبه، 27 دى 1382، ساعت 1:38

    اينو نديده بودم. خوب داشت پيش می رفت. حيف!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://http://nimadarabi.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: sofeia


    چهارشنبه، 3 دى 1382، ساعت 3:36

    امير جان مسئله بهتر شدن حالم نيست..اما برای اين مجصولات همان جامعه گوشفند پرور از کدام دردت بگی که صدايشان در نيايد؟شما هم لطف کن به ابراز بودنت ادامه بده بی زحمت!حالا هر جا که شد!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: sofeia.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: hamid


    سه شنبه، 2 دى 1382، ساعت 18:32

    .....!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: sofeia


    جمعه، 21 آذر 1382، ساعت 16:35

    خيلی فرق داره جانم!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: sofeia.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    جمعه، 21 آذر 1382، ساعت 6:50

    درود ، ياد شما افتادم و آمدم! اميدوارم پيروز باشی و پايدار ، پدرود


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: مهران


    يكشنبه، 16 آذر 1382، ساعت 3:9

    در زندگی کوتاهی که داريم در کنار هم زندگی ميکنيمُ در کنار هم تحصيل می کنيم و در کنار هم رنج ميبريمُ در کنار هم می فلسفيم و می انديشيم و رشد ميکنيم. هميشه ديگری را ملاک قرار ميدهيم تا بهتر بفهميم که چه اندازه رشد کرده ايم. به یکدیگر دل میبندیم و عمری پاگیر یکدیگر می شویم. دوستی - عشق - صفا - صمیمیت - این همه را وقتی با هم به اشتراک میگذاریم همه چیز معنی پیدا میکند. در تنهایی نه واقعیت و نه حقیقت و نه هیچ چیز دیگر ارزش ندارد. حالا اگر ميخواهی از گردونه اندازه ها و علاقه ها و دوستی ها خارج شوی خوب بشو - اما يادت باشد که بقيه را از يک ملاک و دوست محروم کرده ای ها.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: sofeia


    جمعه، 14 آذر 1382، ساعت 2:8

    امير ول کن ترا به خدا بيا بنويس دلم گرفت !


    E-mail: وارد نشده است


    URL: sofeia.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: سوفیست


    پنجشنبه، 13 آذر 1382، ساعت 20:32

    برای ساتگین: اطلاع از استفراغهای دیگران حداقل فایده اش این هست که اگر استفراغ شخصی خود را به جامعه عرضه کردی، چیزی نباشد که بوی گندش صد سال قبل در اروپای غربی به مشام رسیده و تمام شده است. در نظر من مطالعه افکار دیگران، شرط لازم فلسفه ورزی است، گرچه هرگز شرط کافی نخواهد بود... از خودم جواب شنیدم که وقتی در مورد کاری توجیه کافی ندارم، عقلانیت حکم میکنه رهایش کنم.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: satgean


    چهارشنبه، 12 آذر 1382، ساعت 11:56

    می‌دونی... شايد بهتر باشه تکليف خودتو با زنده‌گيت مشخص کنی... روزی ۱۸ ساعت مطالعه به چه دردی می‌خوره؟! می‌خوام چه چيزی رو بدونم؟! استفراغهای ديگران را؟! از خودت بپرس... می‌خوای کی باشی و چه کنی؟! و تنها از خودت جواب بشنو... اونوقت شايد ديدی که وبلاگ‌نويسی هم چيز شد مثل ديگر عادت‌هات!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: satgean.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ديونيسوس


    جمعه، 7 آذر 1382، ساعت 18:45

    می نوش و شاد زی! ... اين هم سخنی از ديونيسوس بهر توشه سفرت!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: dionysus.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    سه شنبه، 4 آذر 1382، ساعت 5:16

    درود . دوست خوب ، اميدوارم در گزينش نو پايمرد باشی و استوار! شاد باشی و سر افراز ، پدرود


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: ني لبك


    يكشنبه، 2 آذر 1382، ساعت 15:12

    دوست محترم٬‌آيا ما فقط بايد بگوييم؟!آيا نيازی نداريم که گفتگو کنيم ؟آيا نيازی نداريم ديگران را نيز بشنويم؟!محيط وبلاگ بهترين محل گفتگو برای ماست٬‌پس چرا ترکش می کنی؟در نبود نشريات آزاد و مستقل بهترين محل بيان آراء و اخبار وبلاگها می باشند ٬‌سعی کن برگردی


    E-mail: neylabak2001@yahoo.com


    URL: neylabak1.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: راه ميان‌بر


    شنبه، 1 آذر 1382، ساعت 17:10

    حيف كه دير با تو آشنا شدم. گو اين كه چندسال سنت از من كمتره، ولي بسيار خلاق و باهوش هستي و من اميدوارم در اين دنياي كوتوله‌ها، هوشت باري بر دوشت نشه! لطفا صفحه رو نبند كه بتونم هرازچندگاهي سري به نوشته‌هاي خوب تو بزنم. خدانگهدار اميرخان!


    E-mail: silence1355@yahoo.com


    URL: shortcut.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: رضا


    يكشنبه، 25 آبان 1382، ساعت 15:6

    یک پیشنهاد عمومی........سلام!شهادت مولا علی بر همه عدالت باوران تسلیت باد.....من پیشنهاد می کنم هر حقوق بگیر ایرانی سه رقم سمت راست فیش حقوقی خود را برایکمک به همنوعان نیازمند اختصاص بدهد. می شود به صورت فردی یا خمعی این پیشنهاد را عملی کرد و هموطن خود را از فقر رهانید.اگر چه این وظیفه حکومت است اما ما هم باید نقش خود را ایفا کنیم.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: baniasadi.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ammar


    يكشنبه، 25 آبان 1382، ساعت 10:16

    ولی به قول يکی از دوستانم سقراط) که واسه يکی از اينهايی که خداحافظی ميکرد نوشته بود که بودن يا نبودنت در عرصه وبلاگ نويسی فرقی برای ديگران نميکنه.اصولن هم در زندگی هم اکثر ماها همینطور هستیم...بودنیا نبودنمون فرق چندانی نمیکنه..اگه ما نباشیم دیگری هست که جای ما رو بکیره..ولی ((هممون هستیم))... ولی يه چيزی..همونهايی که خداحافظی کردن (اين در مورد يکيشون که ميشناسم).. بعد از مدتی دوباره اومدن..چرا که فهميده بودن که واقعن بين بودن و نبودنشون فرقی نيست..نميخوام منصرفت کنم که دوباره بنويسی..ولی همين دوستان وبلاگی ... که به نظر من بعضياشون بهتر از خيلی از دوستان دو رو برمون هستن دليل ادامه نوشتن خوبی هست..زندگی يعنی همين..با همين دوستان وبلاگی هست که زندگی وبلاگی ادامه داره!..چه بنويسی و چه نويسی و چه باشی و چه نباشی برات آرزوی موفقيت دارم..سبز باشی.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: playmaster.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ammar


    يكشنبه، 25 آبان 1382، ساعت 10:15

    سلام امير جان......بابا چه خبره..چی کار کردی؟...در مورد دليل اولت يه وسال داشتم: شما مگه يه دليل قانع کننده باری زنده بودنتون دارين که در مورد وبلاگ دنبال دليل قانع کننده هستين؟.. در مورد دو: من برخلاف شما اين طور نبودم..يعنی وبلاگ برام هيچ وقت وقت تلف کردن نبوده..فکر نميکنم تبادل انديشه ها و به نقد گذاشتن اونها (برای خود آدم) وقت تلف کردن باشه...در مورد چهار: من فکر ميکنم به همون دليل که شروع به وبلاگ نويسی کردی به همون دليل هم ادامه بده.....يه چيزی..من خيلی ها رو ديدم که بعد از مدتی نوشتن خداحافظي کردن..


    E-mail: وارد نشده است


    URL: playmaster.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: اهورا اشون 3


    شنبه، 24 آبان 1382، ساعت 23:31

    با آن بخش از گفته‌ی افشين موافقم که مطالعه‌ی بدون تفکر را درست نمی‌داند ... سهل است، من این را سمّی مهلک می‌دانم ... و خود من، شايد چون به وجهی آکادميک پروريده نشده‌ام، هرگز مقهور نام‌های بزرگ نیستم. مصطفی ملکيان البته بزرگ است. معمولآ مقالاتش را می خوانم. دين در آينه‌ی وينگشتاين را هم که ترجمه‌ای پالوده کرده بود خواندم. امّا داشته‌های اين ملکيان، بيشتر از روح پويای‌ اوست و ذهن موشکافش... من فکر می‌کنم که اگر فلسفه دغدغه‌ی تو باشد بهتر است تا شمار ساعات مطالعه‌ات. زياده عرضی نيست. کامروا باشی.


    E-mail: ahurashavan@bimax.org


    URL: myth.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: اهورا اشون 2


    شنبه، 24 آبان 1382، ساعت 23:24

    تمنّا دارم اينها راحمل بر خودستايی نکن: واقعآ بسياری از جنبه‌ها و مکاتب اسطوره‌شناسی را قبل از خواندن کتابها در ذهنم شناخته و بررسی کرده بودم. نخستين مقاله‌ی منتشر شده‌ام در اسطوره‌شناسی،‌ يادداشت کوتاهی بود برای آسان‌کردنِ‌ فهم يکی از مشکل‌ترين کتب درباره زمان و مکان مقدّس که برای دانشجويانم نوشتم و مورد استقبال فراوانی هم قرار گرفت ... و الخ. از اين شرح مطوّل که گفتم، خواستم يک نتيجه را برسانم: در جهان علوم انسانی، مطالعه فقط يک پای کار است. پايی لازم؛ اما فقط يک پای کار! .... بعدتر وبلاگ برای من جزئی شد از همان دغدغه‌های روزمره درباره‌ی اسطوره‌ها.


    E-mail: ahurashavan@bimax.org


    URL: myth.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: اهورا اشون 1


    شنبه، 24 آبان 1382، ساعت 23:18

    درود: امير عزيز، نمی‌خواهم و نمی‌توانم نصيحتت کنم، امّا اجازه بده که قدری از تجربه‌ی شخصی خودم برايت بگويم: من اصولآ تحصيلات آکادميک در زمينه‌ای که قلم می‌زنم ندارم؛ اگرچه در برخی دوره‌های آکادميک تدريس هم کرده‌ام. استاد بخصوصی هم نداشته‌ام؛ اگرچه ريزه‌خوار سفره‌ی برخی اساتيد هم بوده‌ام. اسطوره‌شناسی، دغدغه‌ی روزمره‌ی من بود، چندا‌ن‌که شب تا به روز و روز تا به شب را با آن سر می‌کردم و البته در همان حال، از ارايه‌ی يک تعريف سرراست از واژه‌ی اسطوره به وجهی کلاسيک، عاجز بودم. بگذار خيالت را راحت کنم: من سالها در اسطوره‌شناسی غور می‌کردم بيآنکه حتی يک کتاب کلاسيک در اين زمينه خوانده باشم. مدّتها بعد، يعنی بعد از ممارست ذهنی فراوان در عالم اسطوره‌ها، مهرداد بهار را کشف کردم و شيفته‌اش شدم. و انديشه‌های بهار،‌ همه‌ی بضاعت من از مکتوبات اسطوره‌شناسی بود که در مصاحبه‌اي با استاد کزّازی خودم را کشف کردم. از آن هنگام بود که به مطالعه‌ی سيستماتيک در کتب اسطوره‌شناسی پرداختم و با سرعتی باورنکردنی پيش رفتم.


    E-mail: ahurashavan@bimax.org


    URL: myth.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: افشين زند


    جمعه، 23 آبان 1382، ساعت 12:1

    سوفيست عزيز معنای جمله اول ات را نفهميدم. اظهار نظر من نيز کلی گويانه نبود؛ تنها چشم داشتم به همان دو سه يادداشت، و شايد برداشت من اگر يادداشت های بيشتری را می خواندم تغيير می کرد، اما چه کنم از بی وقتی؟ با مطالعه موافقم، اما مطالعه بدون تفکر تنها به آن می ماند که در مغزمان بايگانی اطلاعات درست کنيم! شما اينطور نيستی؛ کلن عرض کردم. بسياری هستند که اهل تفکرند، اما ابزارش را ندارند، بسياری نيز می خوانند، اما نمی انديشند و باورشان بر باور ديگران رشد کرده است. اين هر دو بدند. به هر حال قصد جسارت نبود، تيزی کلام نيز عادت من است و مشخصه تفکر من؛ بی شک نيات قلبی ام را بازتاب نمی دهد. اميدوارم به نشاط و شور خو بگيری و نه انفعال و يأس. موفق باشی.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: eteraz1.blogspot.com
    [حذف]

    نويسنده: سوفيست


    جمعه، 23 آبان 1382، ساعت 1:55

    برای افشين زند: استقراء حجيت ندارد. خصوصا وقتی موارد مشاهده شده اينقدر کم باشد. با دو سه يادداشت خوندن از (سوفيست) در مورد کل اون نظر دادن کمی دور از انصاف است. در مورد اينکه ذهنم در بند ديگران است شايد حق با تو باشه، اما من معتقدم به ميزانی که خودمان را از مطالعه محروم کنيم، دائره قضاوت و داوری خود را نيز به همان ميزان محدود کرده ايم و...


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: افشين زند


    جمعه، 23 آبان 1382، ساعت 0:29

    اينجا را از طريق وبلاگ آره بله پيدا کردم. حرفهايت (منظور بخش خداحافظی) منطقی هستند. کسی که انگيزه نوشتن ندارد،‌ وقتش را نبايد تلف کند. چند يادداشت آخرت را هم جسته گريخته خواندم و اصولن به اينگونه يادداشت ها علاقه ای ندارم و تصورم اينست که نويسنده شان بزودی به يأس خواهد رسيد.(در مورد شما حق با من است!) مشگلی که من با اينجور يادداشت ها دارم اينه که اونها به منابع نوشته شده متصل هستند و نه به عقل نقاد و ذهن خودانديش. در نوشته هايت بی رودربايستی خودانديشی کم ديدم و ناراحتم کرد که آدم با مطالعه ای مثل تو به چه دليل تا اين حد به منابع - و نه عقل خود - اعتماد دارد. اتفاقن نامی هم از دوستی برده ای که ۱۸ ساعت در روز مطالعه می کند و اين خود نشان می دهد که ذهنت در بند ديگران است. آزادش کن. هر جا هستی موفق باشی.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: eteraz1.blogspot.com
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    پنجشنبه، 22 آبان 1382، ساعت 23:18

    خداحافظ .


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: آره


    پنجشنبه، 22 آبان 1382، ساعت 20:54

    سلام. من البته لینك به تو نداده‌ام. اما قبول هم ندارم كه وبلاگ تعطیل گورستان كلمات است. به وبلاگش بسته است. بعضی وبلاگ‌ها مانند كتاب اند. ماندگارتر اند. در یادداشت پیشینت هم نظر جدیدی نوشته‌ام. گر ببینی سپاس.


    E-mail: arebale@yahoo.com


    URL: arebale.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: sepanta


    پنجشنبه، 22 آبان 1382، ساعت 20:11

    امير جان هرجا هستی اميدوارم شاد باشی و اطمينان دارم اين پايين مايينا نميمونی...جات اون بالاهاست!!!به من سر بزن فراموشمون نکن...شايد قربانی بعدی من باشم!!!


    E-mail: sepanta_d@yahoo.com


    URL: shahresokhte.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: زهرخند


    پنجشنبه، 22 آبان 1382، ساعت 19:24

    امير جان تو آدم جالبی هستی...نمی گم نرو... اتفاقا فکر خوبيه...من اگه با ملکيان که خيلی دوستش دارم حشر و نشر داشتم همين کار و می کردم... ولی ميگم که دلم برات تنگ ميشه.ديگه اينکه بعد از دو هفته لينکت و بر می دارم .من مطالبت رو سيو کردم چون برام يه جورايی خاطره انگيزه نه به هيچ دليل ديگه... هر جا باشی دوست من موفق باشی.


    E-mail: zahrkhand@yahoo.com


    URL: ostorlab.persianblog.com
    [حذف]

    پاسخحذف