پنجشنبه، 8 خرداد، 1382
قال المعصوم(ع): "لا مصلح للعقل في مناطاة الاحکام." (عقل در کشف ملاک حکم خداوند صلاحيتی ندارد.)
البته روايتی با عين اين تعبير نداريم. اما مضمون دستهای از احاديث، اين حکم را به ذهن فقها متبادر ساخته است.
بهرحال، اين حکم استخراج شده از آن احاديث، دو تا معنی میتونه داشته باشه:
۱.عقل نمیتواند به ملاکهای احکام الهی برسد و آنها را فهم کند. (همان کشف ملاک)
۲.عقل میتواند به ملاک حکم خداوند دست يابد، اما اين "درک عقلی" هيچ حجيت و اعتباری ندارد.
معنی اول که انکار يک واقعيت مسلم هست. چون همهی ما میدانيم که بسياری از ملاکهای احکام را با عقل خودمان درک میکنيم.
و اما معنی دوم از اولی غيرقابلقبولتر است. چون بعد از پذيرش ادراک عقل، چطور میتوان از آن سلب اعتبار کرد؟!
کدام انسان عاقلی را پيدا میکنيد که از حکم عقل خود بگريزد!!!!
بنابراين، اگر در اسلام آمده است که زنان بايد عدة نگاه دارند و ما با عقل خود فهميديم که جهت صدور اين حکم، حفظ نسبهای آدميان از اختلاط است (کما اينکه در برخی احاديث هم به اين مطلب تصريح شده است) و الان "علم ژنتيک" بخوبی تشخيص میدهد که نوزاد متعلق به کدام مرد است، ديگر هيچ لزومی ندارد که زنان همچنان اين حکم را رعايت کنند.
نويسنده: مست هشیار
پاسخحذفچهارشنبه، 28 خرداد 1382، ساعت 12:56
سلام....... عقيده من نسبت به مرام و مسلک شماها ازعنوان وبلاگم (اگر سري بزنيد ) به خوبی پيدا است . ولی خيلی برام جالبه که ببينم اقا سيد ( امير ) چطور سوفيست شده ؟......شايد ماهم اومديم و سوفيست شديم(البته اگر توجيه شیم) ولی با اين حال بقول معروف......ماييم و نوای بينوايی****** بسم الله اگر حريف مايی....................و اما بعد...................در مورد اين حديث و توجيه به اصطلاح عقلانی که کرديد بگويم که انسان به حکم انسان بودنش در زمان ومکان محدود است پس چطور انسان فانی و محدود ميتواند خداوند نا محدود و هر چيز نا محدود رو تفسير کند ؟ (لازمه تفسير... تسلط ودر بر گرفتن است )
E-mail: sam1375ir@yahoo.com
URL: mousavi-ir.persianblog.com
[حذف]