۱۳۸۲ مهر ۲۳, چهارشنبه

اسلام و حقوق بشر

چهارشنبه، 23 مهر، 1382

کميته صلح نوبل نروژ : «او تناقضی بين اسلام و حقوق اساسی بشر قائل نيست.»
"شيرين عبادی" در گفتگو با خبرنگاران: «از ديد من بين اسلام و اعلاميه حقوق بشر، تضادی نيست.»
صرف‌نظر از اهميت اين رخداد، من بيان اين جمله را چيزی نمی‌دانم جز "تحميق مسلمانان". اين جمله را اساسا کسانی می‌گويند که شهامت ندارند تضاد فاحش ميان اين دو را بپذيرند. زيرا در آنصورت مجبورند ميان "اسلام" و "حقوق بشر" يکی را انتخاب کنند. و اين همان چيزی است که از آن فرار می‌کنند. اما اسلام حداقل با هشت ماده از "اعلاميه جهانی حقوق بشر" در تضاد کامل است (ماده ۱، ۲، ۳، ۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹و ۲۸ ). بايد ميان اسلام و حقوق بشر، هرکدام را که قابل‌دفاع‌تر است (بخوانيد: حقوق بشر ) انتخاب نمود. "اسلام سازگار با حقوق بشر" چيزی نيست جز بافته‌های ذهن عده‌ای که تمايل شديدی دارند به عرضه‌ی دينی بزک‌کرده و ساختگی. اينان می‌خواهند چيزی را به اسم "دين" به جامعه عرضه کنند، که خود انسان‌ها هم می‌توانند مانند آنرا توليد کنند و چنين چيزی ديگر "دين" نيست بلکه محصولی انسانی است با نامی مستعار.

۱ نظر:

  1. نويسنده: hippy dead


    يكشنبه، 4 آبان 1382، ساعت 23:43

    زمين را سه تيکه کنيم.


    E-mail: bloodyeyefish@yahoo.com


    URL: buddhabox.blogspot.com
    [حذف]

    نويسنده: امير


    يكشنبه، 27 مهر 1382، ساعت 18:21

    برای نی لبک: آنچه گفتی، سوالی است که برای من هم مطرح است و جواب قانع کننده ای هم برايش نيافته ام. تئوری (قبض و بسط) عبدالکريم سروش، يکی از راه حلهائی بود که البته دچار ضعفها و ابهامهای خاص خود بود. شايد يک راه حل اين باشد که صادقانه به بررسی بپردازيم و بخشهای قابل قبول و کارای (دين) را اخذ کنيم و قسمتهای غير قابل قبول آنرا رها کنيم. در مواجهه با (مدرنيته) هم بايد چنين رويکردی داشت. به قول مصطفی ملکيان: دين و مدرنيته، چيزهای کارتونی نيستند که يا بايد همه اش را رها کنيم يا بايد همه اش را اخذ کنيم. تئوری سروش هم در واقع با بخشهای غير قابل دفاع دين، همين کار را می کند، منتها به شما می گويد که:تفسير امروزی از دين ارائه داده ايم.( ولی در واقع، همان محتوی مدرن را در قالب دين، عرضه می کند.) شايد تئوری سروش، برای اقناع عامه مسلمين( که همان عوام الناس هستند.) موفق تر باشد. شايد!!!


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: ني لبك


    يكشنبه، 27 مهر 1382، ساعت 17:49

    دوست عزيز در مورد سازگار کردن دين با دنيای مدرن٬ فکر ميکنم که پايگاه اين طرز تفکر در بين ماها گوشه چشمی است که به حرکت پروتستانتيزم در غرب داريم.من هم به مثل شما معتقدم که حقوق بشر با اسلام يکجا جمع شدنی نيستند.ولی تکليف اينهمه مسلمانی که ناچار از ورود به دنيای مدرن هستند چه ميشود؟دنيای مدرن با مسلمونا مشکل داره و مسلمونا هم با دنيای مدرن.آيا با توجه به موجوديت تاريخی اسلام ٬‌(و با توجه به غیر قابل انکار بودن موجودیت مسلمانان)آيا مسلمانان بدون تعصب حق ندارند آن را به روز کرده و بپالايند؟برای خود من اين يک سواله که وقتي ميگويم ايندو با هم سازگار نيستند خب تکليفشان در برابر همديگه پس چيه؟


    E-mail: neylabak2001@yahoo.com


    URL: neylabak.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ني لبك


    يكشنبه، 27 مهر 1382، ساعت 17:40

    سلام و ممنون از حضور و توضيح روشنگرت متشکرم.بله من مساله را خوب متوجه نشده بودم.و اکنون متوجه شدم که بايد بين فلسفه و فلسفه مضاف قايل به تفکيک شد.


    E-mail: neylabak2001@yahoo.com


    URL: neylabak.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: امير


    يكشنبه، 27 مهر 1382، ساعت 17:36

    برای روزبه: لطف کن به اين سوال من جواب بده: چيزی که با دنيای معاصر سازگار نيست را چطور می توان سازگار کرد؟ برای اطلاع بيشتر از نظر من در اين مورد، به يادداشت سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۲ می توانی مراجعه کنی.


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: امير


    يكشنبه، 27 مهر 1382، ساعت 17:22

    برای آريا: ۱.عزيزم ! نگاه تو به اسلام يکطرفه و گزينشی است و اين برای من قابل قبول نيست. اين خدای قهار خونريز، تصوير ديگری هم در (قرآن) دارد. چرا از آن سخن نمی گوئی؟ رويکرد گزينشی به هر دينی که باشد، غلط است. آيا گمان می کنی با همين رويکرد، نمی توان از آئين زرتشت، تصويری غير قابل قبول ارائه داد؟!!! بعدا در اين مورد شايد بيشتر بگم...... ۲. برای من جالب است بدانم که تو از کجا به اين نتيجه رسيدی که من در مورد سخنانت انديشه نمی کنم؟ آيا از اينکه من با رويکرد و نحوه مواجهه تو با اين دين خاص مخالفم، می توان نتيجه گرفت که در مورد مطالبت، نيانديشيده ام؟!!!!!


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: خُسن‌آقا


    شنبه، 26 مهر 1382، ساعت 14:25

    به نظر من بیشتر خود فریبی است تا عرضه چون این بینوایان اکثرآ به خودباوری کافی نرسیده‌اند تا بتوانند خدای دست پرورده‌ی خود را ازبین ببرند و خود بجای‌اش بنشینند. از این رو به وصله پینه کردن شلوار باورهای خود می‌پردازند تا شاید راه چاره‌ای بیابند.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: hasanagha.blogspot.com
    [حذف]

    نويسنده: somaieh


    شنبه، 26 مهر 1382، ساعت 11:6

    سلام خوبی به ما هم سر بزن


    E-mail: وارد نشده است


    URL: somaieh.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: Aria


    جمعه، 25 مهر 1382، ساعت 17:31

    ....( ۲ ) مسئله حقوق بشر. بيداست که اسلام با آن همخوانی نداره. زيرا اگه اسلام با حقوق بشر مطابقت داشت، در ايرانزمين تحت حکومت اسلامی بايستی هر نوع اعتقاد و گرايش فکری و مسلکی بدون تبعيضهای ا.حتماعی امکان زيستن و تبليغ می داشتند که متاسفانه اين طور نيست. ديگه اينکه من با حرف تو در باره انتخاب اسلام از سوی مردم هرگز موافق نيستم. زيرا انتخابی که با نگه داشتن شمشير بر سر انسان باشه، انتخاب نيست، بلکه تحميل است. اسلام، زمانی انتخابيست که تمام مذاهب و گرايشهای فکری از حقوق مساوی در ا.حتماع برای تبليغ و گسترش و انتشار و ترويح مرام خود بدون بایمالی حقوق انسانی اشان برخوردار باشند. کسی که با اسلحه گذاشتن بر شقيقه ديگری به او تحاوز می کند، نمی تواند ادعا کند که طرف با ميل خودش با او همبستر شده. نه امير عزيز. ما بايد زياد با هم گفتگو کنيم. آنهم رادمنشانه.///


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.jahankhaneh.blogspot.com/
    [حذف]

    نويسنده: Aria


    جمعه، 25 مهر 1382، ساعت 17:23

    ... ( ۱ ) امير عزيز. من قبل از اينکه حرفی بزنم. يه ساوالی از تو دارم. من نمی فهمم .حرا تو دوست داری حالتهای تدافعی در برابر افکار من بگيری به .حای آنکه در باره ی مطالب من بينديشی؟. .حرا تلاش نمی کنی دست کم از خودت بيرسی .حرا آريا وقتی می گويد خدا؛ بلافاصله آن را با » تخمه ی خود زا « اينهمانی می دهد؟. منظور او از تحربيات بی واسطه و مايه ای .حيست؟. و امثال اين سئوالات. ببين اميز .حان. من که خصومتی با شخص خاصی ندارم. ولی از تو به عنوان يه انسان با شعور می برسم که آيا می توانی خدايی را به رسميت بشناسی که دستور قتل می دهد؟. آيا می توانی خدايی را به رسمت بشناسی که صدها نوع اخلاق رفتاری با غير مومنانش داشته باشه؟. آيا می توانی خدايی را بيرستی که شرط احسان کردن و دوست داشته شدن از سوی خودش را به خونريزی و کشتن مشروط بکنه؟ من در باره تفاوتهای الله با سيمرغ خواهم نوشت. فقط خواهش می کنم در باره مطالب من خوب بينديش و آماده گفت و گو باش ....


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.jahankhaneh.blogspot.com/
    [حذف]

    نويسنده: زهرخند


    پنجشنبه، 24 مهر 1382، ساعت 18:54

    اصولا حقوق بشر که در مقابل تکليف نيست ذاتا با اسلام ناسازگار است...و همين خانم عبادی گرامی ضربه آن را خورده....


    E-mail: وارد نشده است


    URL: ostorlab.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: به سوي آينده روشن


    پنجشنبه، 24 مهر 1382، ساعت 13:15

    سوفیست عزیز سلام خاتمي!!!! با وقاحت از بي ارزش بودن جايزه بزرگ نوبل سخن گفت او كه با شعار استاده ام چو شمع مترسان ز آتشم و سرود ايران اي سراي اميد واشك تمساح 20 ميليون راي را خريد نشان داد كه خواستش سوار شدن بر دوش خلق براي كسب نوبل بوده و حالا كه به او نرسيده برايش بي ارزش شده و شمع خياليش آب شد و خود به تاريكي پيوست به طوريكه تيتر امروز كيهان به او اختصاص داشت


    E-mail: roznegar@yahoo.com


    URL: aiandeh.blogspot.com
    [حذف]

    نويسنده: ني لبك


    پنجشنبه، 24 مهر 1382، ساعت 10:13

    گره کور انديشه در جامعه ما همينه.اصرار در ماست ماليزاسيون انديشه و ممانعت از شفافيت انواع آن٬‌و در نتيجه نبود ارتباطی واقعی بين انديشه ها از آفتهای بزرگ انديشه در ايران است.مانيفست جمهوری خواهی گنجی اين معضل را خوب يادآور شده.من از کسانی منجمله خانم عبادی که اصرار بر عدم تناقض بيت حقوق جهانی بشر و اسلام دارند واقعآ دلخورم چون اينان را به مثابه موانع شفافيت ديالوگها ميبينم.حرف زياد است...


    E-mail: neylabak2001@yahoo.com


    URL: neylabak.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    پنجشنبه، 24 مهر 1382، ساعت 5:22

    درود . و سخت تر از اين ، آن است که می گويند قران کلام خداست! و در جايی ديگر می گويند : اين معجزه محمد است! در ابتدا شايد بی ربط بنمايد ولی.......... شاد باشيد و تندرست ، پدرود


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    چهارشنبه، 23 مهر 1382، ساعت 23:39

    اصلا مهم نيست ممکنه ذات خيلی چيزا با پيرامونشون سازگار نباشه....اما معمولا در مورد خصوصا دين سعی ميشود آن را با دنيای معاصر سازگار کرد نه سازگار جلوه داد....اصولا هيچ زحمتی نداره گفتنه اينکه اسلام با فلان چيز سازگار نيست ...زحمت اصلی با اونايی است که سعی در سازگار کردن دين با دنيای معاصر دارند که متاسفانه يا خوشبختانه جنابعالی جزئ دسته اول هستيد.


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    چهارشنبه، 23 مهر 1382، ساعت 23:27

    سلام ..آقا اين ماده هايی رو که گفتی بگو کجاست برم بخونم ببينم راست گفتی يا نه؟


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    پاسخحذف