۱۳۸۲ آبان ۱۱, یکشنبه

در باب دانشگاه اسلامی

يكشنبه، 11 آبان، 1382

"دانشگاه اسلامی" يکی از آن مزخرف‌ترين حرف‌هائی است که در طول عمرم شنيده‌ام.
لزوم "اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها" ـ که حکمرانان ما خودشون رو برای آن، دارن جر می‌دن ـ چيزی است معادل "تعطيلی علم"! و يکی از مهم‌ترين دلايلی هم که مانع رشد علوم و علی‌الخصوص "علوم انسانی" در کشور ما شده، تلاشی است که برای محقق کردن چنين دانشگاهی صورت می‌گيرد.
کسانی که بدنبال ايجاد "دانشگاه اسلامی" هستند، اساسا شعور کافی ندارند برای فهم اين مساله ساده، که "علم" نسبت به دين ( هر دينی که باشد) "لاإقتضاء" و "لابشرط" بوده و تنها در يک محيط خنثی از حيث سيطره دين، زمينه و امکان رشد علوم فراهم می‌آيد. به‌تعبيری شرط لازم برای رشد علوم، وجود دانشگاه و فضائی کاملا "سکولار" و غيردينی می‌باشد تا نظريات مختلف علمی، آزادانه و بدون واهمه از تضادشان با دين، در محافل آکادميک و دانشگاهی امکان بروز و ظهور داشته باشند و اين دقيقا چيزی است که در دانشگاه‌های موفق دنيا، به‌‎جد دنبال می‌شود [و آيا واقعا همانطور که يک استاد ايرانی در حضور دانشجويان مسيحی، به‌راحتی به نقد مسيحيت می‌پردازد، در دانشگاه‌های ايران هم می‌توان به نقد اسلام پرداخت؟!!!]. اما در يک "دانشگاه دينی" (حال اسلامی باشد يا مسيحی يا يهودی) تنها به نظرياتی مجال ابراز و طرح داده می‌شود که با نصوص و داده‌های دينی در تضاد نباشد و اين يعنی: تعطيلی علم.
اين فشارها و تضييقات "دين‌مدارانه"، خصوصا در ناحيه "علوم انسانی" در کشور ما بخوبی قابل مشاهده است.
اگر می‌بينيد که اساتيد درجه اول علوم انسانی، يا از دانشگاه اخراج و خانه‌نشين می‌شوند و يا راهی سوربن، هاروارد و ساير دانشگاه‌های دنيا می‌گردند، دقيقا بهمين خاطر است.
در زمينه‌ی نشر کتاب نيز، ناشرهائی که در اين زمينه فعاليت می‌کنند با انواع فشارها و تهديدات روبرو هستند و با حربه‌هائی چون "مميزی کتاب" دست و پنجه نرم می‌کنند.
بنابراين، هيچ تعجب نکنيد اگر در ايران، با فقر انديشه و تفکر علمی ـ فلسفی مواجه باشيم و روز به روز از شمار نخبگان کشور کاسته شده باشد. و جالب آنکه در اين اوضاع و احوال، همان کسی که ايده‌ی انديشه‌سوز "دانشگاه اسلامی" را طرح کرد، از ضرورت "نهضت علمی و پژوهشی" در کشور سخن می‌راند!!!

۱ نظر:

  1. نويسنده: حمید


    چهارشنبه، 14 بهمن 1383، ساعت 0:53

    انقدر خر اینجا زیاده بازم میرن از قبرس میارن!!!!!!!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده:


    سه شنبه، 2 دى 1382، ساعت 17:6

    salam be maa ham sar bezanin


    E-mail: vahidiaz@ce.sharif.edu


    URL: madamkoori.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: سوفيست


    پنجشنبه، 15 آبان 1382، ساعت 17:9

    برای آريا: گمانم بر اين است که اگر در مورد (تنش فرهنگی) هم به توافق برسيم، باز راه حلهای هر کدام از ما برای برون رفت از اين تنش، با هم متفاوت است. من می گويم بياييم و به اين مسلمانی ايرانيان، رنگ آن دينی را بزنيم که با آن سازگاری بيشتری دارند. نه اينکه به طور آشکار بگوئيم اسلام را کناربگذارند. از منظر (روانشناسی دين)،تعويض دين و زمينه دينی ائی که شخص در آن رشد و تربيت يافته است، آثار روحی ـ روانی منفی به جا ميگذارد. و فقط به همين دليل است که من می گويم نبايد از اين مردم خواست که رسما و علنا اسلامشان را کنار بگذارند. راستی! يه يادداشت جالب با عنوان (اسلام ايرانی) در وبلاگ (آدم و حوا) ـ myth.persianblog.com ـ.خوندم که در واقع، اونچه گفته خيلی نزديک به نظرات من هست. پيشنهاد ميکنم که حتما بخونيدش. از ابراز لطف و محبت شما سپاسگزارم.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: راه ميان‌بر


    پنجشنبه، 15 آبان 1382، ساعت 16:11

    سلام. نوشته‌هاي شما رو -تقريبا همه‌ش رو- خوندم. آفرين! فقط همين!


    E-mail: silence1355@yahoo.com


    URL: shortcut.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: CARLOS


    پنجشنبه، 15 آبان 1382، ساعت 15:43

    درود . دانشگاه = جايی برای جستجوی دانش و دانش آموزی! آزاد!.......... اسلام از تسليم بودن می آيد! در برابر چه چيزی بايد تسليم بود؟ و کسی که تسليم شده است ، انگيزه ای برای جستجوی دانش خواهد داشت؟ و اين يعنی پايان دانش آموزی! پايدار باشيد و شکيبا ، پدرود


    E-mail: CARLLOS_CASTANEDA@YAHOO.COM


    URL: 1CARLOS.PERSIANBLOG.COM
    [حذف]

    نويسنده: ارش


    پنجشنبه، 15 آبان 1382، ساعت 14:43

    سلام. بگو جانا که از زبان ما ميگويي.وقتی زرين کوب ميميرد هيچکس متوجه نميشود.ولی برای حکيم عراقی عزای عمومی ميگيريم.مگر نميدانی انديشيدن جرم است اگر نيست:سروش کجاست؟اغاجری کجاست؟کديور کجاست؟و.....همه ی المپياديها به فرنگ ميروند و انهای هم که ماندند سوار اتوبوس واحد کرديم در اهواز کشتيمشان و.................................................................................بدرود


    E-mail: sarigol20@yahoo.com


    URL: keshtan20.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: sepanta


    دوشنبه، 12 آبان 1382، ساعت 16:57

    خوشم مياد واقعا يه پا سوفيست هستی...هستيمت داداش امير


    E-mail: وارد نشده است


    URL: shahresokhte.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: Aria


    دوشنبه، 12 آبان 1382، ساعت 13:57

    ... امير .حان. اين گفتارهايت خيلی عالی بودن. کاشکی اونايی که ادعای شنوايی می کنن؛ می فهميدن تو .حی ميگی. در ضمن بازم ازت عذر می خوام اگر سوتفاهمی بيش اومد و متشکرم که گشوده فکری خودت را حفظ می کنی و گسترش می دهی. مطمئن باش که منم ياد می گيرم خيلی .حيزها را از شماها. در باره تنش فرهنگ نيز بايد يه دفعه خوب برات مطلب را توضيح دهم . منظور من از تنش، نابودی يکی به نفع ديگری نيست امير .حان. بلکه گونه ا ی آسيب شناسی فرهنگيست. همين/.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.jahankhaneh.blogspot.com/
    [حذف]

    نويسنده: اهورا اشون


    يكشنبه، 11 آبان 1382، ساعت 22:51

    درود: به متن يادداشتت کاری ندارم ولی همينکه ديدم تعريضی کردی به دانشگاه معظم آزاد صلوات‌الله عليه اجمعين(!)، نذاشتم زنم که ور دستم نشسته بود، اونو بخونه!!! ... آقا ما درست ۱۰ساله که سر همه چيز اين دانشگاه با هم اختلاف داريم؛ از اسمش گرفته تا رسم‌هاش. حالا هم که سرکار عليه در دانشگاه دولتی «فوق» می‌خونن،‌ بازم هم جرئت نمی‌کنيم حرفی بزنيم که اگر بزنيم، دستمون از همين سالاد سرد (=تن ماهی و ايضآ: آبدوغ) ) و سوپ سبزی (=اشکنه) و خوراک تخم مرغ و امثالهم کوتاه می‌مونه!!!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: myth.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    يكشنبه، 11 آبان 1382، ساعت 21:53

    راستی چرا شکسته نفسی کردین و کونتور وبلاگت رو صفر فرمودين.......!!!


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    يكشنبه، 11 آبان 1382، ساعت 21:52

    همينه من نميتونم پيشرفت کنم ديگه!


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ديونيسوس


    يكشنبه، 11 آبان 1382، ساعت 20:58

    و تازه امير عزيز اين ايده ٬ دانشگاه اسلامی٬ تنها يکی از آن مزخرفترين هاست!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: dionysus.persianblog.com
    [حذف]

    پاسخحذف