۱۳۹۲ آبان ۲۳, پنجشنبه

اجاره‌نشین

استادم (از دید بسیاری دوستان و از جمله خودم در آغاز آشنایی‌مان) صراحت برخورنده و برخورد سردی داشت. اما شخصیت‌ش اندک اندک که او را بیش‌تر شناختم برای‌م بسیار جذاب و دلپذیر شد. هرگز فراموش نمی‌کنم که روزی سر کلاس درس بحث ولتر و دوران روشنگری بود. او از هیجان من (مشارکت در مباحث از سوی دانشجویی که اغلب ساکت است) دانست که به این دوره علاقمندم. در حال بیان افاضاتی درباره‌ی اهمیت قرن هجدهم بودم و اینکه اگر اختیار می‌دادند زاده‌شدن در آن زمان را بر می‌گزیدم که پرسید «از آثار ولتر چه خوانده‌ای؟». گفتم « تقریباً هیچ» و او بی‌درنگ با لبخندی پاسخ داد «پس هنوز [در این دوران تاریخی] اجاره‌نشینی». آنگاه از ژرف‌نگری، باریک‌بینی و ارزشمندی آثاری گفت که اصحاب دائرةالمعارف فرانسه نگاشته‌اند.

۲ نظر:

  1. خموشان:
    وبلاگ‌های زیادی را از طریق وبچین شما شناختم و خیلی‌ از این بابت ممنونم. اگر امکان دارد - و صلاح دانستید - این وبلاگ (http://bahmanzad.wordpress.com/) را هم به لیست Blogcity اضافه کنید (یک خواننده همیشگی‌ و خاموش وبلاگ شما و این وبلاگ).

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام... از مهر و توجه شما دوست ناشناس سپاسگزارم... وبلاگی که معرفی کرده بودید به آن فهرست بلند افزوده شد... ممنون از ثبت نظر و پیشنهاد

      حذف