ه‍.ش. ۱۳۸۲ مرداد ۱۰, جمعه

جمعه، 10 مرداد 1382

در "عقلانيت ابزاری" جائی برای مفاهيمی مثل: گذشت، کرم، احسان و... نيست، لذا اين قبيل مفاهيم را بايد از منبعی ديگر اخذ کرد و آن منبع چيزی جز "معنويت" نيست.

۱ نظر:

  1. نويسنده: امير


    دوشنبه، 13 مرداد 1382، ساعت 3:15

    با سلام دوباره! نظر آخرتان را نديده بودم. مراد من(يا بهتر بگم:مراد مصطفی ملکيان) از معنويت (Spirituality) است. يعنی نوعی رويکرد در زندگی که به هدف کاهش درد و رنج آدميان و معنی بخشيدن به زندگی در زمانه مرگ اسطوره ها پديد آمده است. اين (معنويت) با اديان شرقی(مثل بودا) سازگاری بيشتری دارد تا اديان ابراهيمی.چون نبايد با نگرش دنيای معاصر در تضاد باشد و آئينی چون بودا کمترين تضاد را دارد. اينکه منبع شناخت را به (ذهن) يا همان عقل محصور کرديد برای من قابل قبول نيست. من در کنار عقلانيت[که شامل:حس و تجربه و هر نوع قوه ادراکی طبيعی هست.] به "وجدان اخلاقی" و نوعی درون نگری هم به عنوان (منبع شناخت) باور دارم. موفق باشی. امير


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: امير


    دوشنبه، 13 مرداد 1382، ساعت 3:10

    سلام دوباره! بله!شما درست گفتيد و آن تعبير در قرآن آمده است. اما من تاکيد ميکنم که در ديدگاه علی بن ابيطالب خداوند بدهکار هيچ کس از بندگان خود نيست. اگر پاداشی هم در قبال اعمال نيک آنها می دهد،به نوعی تفضل به خلائق می کند. هرگز فراموش نکنيد که اگر مفاد کتاب و سنت با مسلمات دين ومذهبی که به آن متنسب است تضاد يافت شما حق نداريد لفظ را به معنای ظاهری اش اخذ کنيد.بلکه فی الواقع وظيفه ای جز تاويل پيش روی شما نخواهد بود. همچنانکه "الرحمن علی العرش استوی" را تاويل ميکنيد ومعنی ظاهری آن که (تجسد) خداوند را به ذهن متبادر می کند رد ميشود.زيرا با تصويری که از خدا در اسلام ارائه داده شده است تنافی دارد. لذا فارغ از به کار رفتن اين لفظ در قرآن،سخن من در وادی معنی و مدلول لفظ صحيح بود. خوش باشيد. امير


    E-mail: amirmoosavi@hotmail.com


    URL: http://www.soufist.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: مجید غلامی جلیسه


    دوشنبه، 13 مرداد 1382، ساعت 1:34

    با سلام دوست گرامی و عزيزمان از وبلاگ سوفيست لطف کرده و به سقيفه سرزده و با اظهار نظرات خود ما را خوشحال نمودند ايشان ما را دعوت به ديد وسيع تر و عقل گرايانه نمودند و همچنين پرهيز از عدم صرف نمودن انرژی در راه اثبات حقانيت علی و اين که علامه امينی عمر خود در اين راه قبلا تلف نموده اند اولا پاسخ کلی همه ی مسائل ياد شده باشد در يادداشتهای متفرقه که جايی برای آن باز نموده ام در آتيه ی نه چندان دور ولی در مورد اجرکم علی الله شما را به کلام خداوند حکيم ** سوره شوری ** آيه ۴۰ ** ارجاع می دهم آنجايی که می فرمايد و جزاء‌سيئه سيئه مثلها فمن عفا واصلح *فاجره علی الله * انه لا يحب الظالمين و البته آيات فراوانی از اين دست و مطالعه ی کتب ادبی و صد البته به دقت در گفتار خود و اينکه آيا خدا مشغله پذير است ؟! اصلا حد پذير و زمان پذير است ؟ ظرف است ؟ و جواب بر اشکال شما بسيار وارد است که بنده به جهت وضوح اين اشتباه بر خوانندگان صحبت کم می نمايم التماس دعا اجرکم علی الله


    E-mail: info@mirath.com


    URL: saqifeh.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: شوکران


    يكشنبه، 12 مرداد 1382، ساعت 19:50

    امير جان! آنچه با تو می‌خواستم در ميل بگويم نتوانستم اينجا نگويم... نازنينم! به دلايلی شايد تا يکی دو متن ديگر که آنچنان جدی نخواهد بود، نمی‌نويسم... آّه من چقدر شرمنده توام... چرا که تازه به من لينک داده‌ای... در ميل از آينده و تعامل بين خودمان برايت نوشتم... بدان به طريقی از تو استفاده خواهم کرد... شايد اوايل مهرماه وبلاگی ديگر ساختم ... خدا را چه ديده‌ای؟... عزيزکم اگر من رفتم و به جهت مزاحمت های فراوان که جای شرحش نيست، وبلاگم تعطيل شد... می توانی لينک مرا برداری... دوستت دارم!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.showkaran.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: شوکران


    يكشنبه، 12 مرداد 1382، ساعت 19:46

    امير جان! در ميل دليل ترک گفتمان جدی و رو آوردن به بحث فاميلی را توضيح دادم... به هر حال از اين که ويندوزهای ما يا وردهای ما با هم ناهمگون بوده است ، پوزش ميطلبم... راستی قدری از عقل ابزاری برايمان بنويس بيشتر استفاده کنيم... ممنونم!


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.showkaran.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: ديونسيوس


    يكشنبه، 12 مرداد 1382، ساعت 16:45

    با سلام. با شما مخالفم. البته اگر نظر شما تکيه بر معنويات به عنوان حقيقتی خارج از جهان بوده باشد. چراکه تمامی معانی و حقايق متعلق به همين جهان می باشند که مسلما ما را جز ذهن ابزار ديگری برای شناخت آن در دسترس نيست! گواينکه در نبود خرد مطلق٬ حقايق مطلق نيز ناپديد می شوند. شاد باشيد و قوی.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: http://www.dionysus.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: مجید غلامی جلیسه


    يكشنبه، 12 مرداد 1382، ساعت 15:39

    با سلام اندیشه ، تفکر و حقیقت جویی را در وبلاگ سقیفه دنبال نمایید ما بر آنیم تا اثبات نماییم که امامت از آن علی علیه السلام بوده و عده ای با بازیچه قرار دادن ابابکر ، عمر و عثمان و با استفاده از جهل و حماقت آنان این حق را از وی و خاندان وی غصب نمودند با ما همراه شوید و ما را یاری رسانید که شفاعت کننده ی روز محشر علی علیه السلام است .


    E-mail: info@mirath.com


    URL: saqifeh.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: م ک


    يكشنبه، 12 مرداد 1382، ساعت 14:36

    آری اين تفکر نيز خود عقلانيتيست ابزاری.


    E-mail: وارد نشده است


    URL: gorgebiaban.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: roozbeh


    يكشنبه، 12 مرداد 1382، ساعت 3:3

    معنويت چيزی نيست جز ساخته ذهن ما برای پناه بردن از ناکارآمدی ابزارهای ديگر


    E-mail: moosavi_roozbeh@yahoo.co.uk


    URL: manifest.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: شوکران


    شنبه، 11 مرداد 1382، ساعت 2:15

    سلام! شبت به خير! نازنين در فرصتی مناسب که وقت کردی به کلبه خرابه ام بيا!‌ يادت نرود آی دی ات را بدهی يک آف لاينی برايت دارم... اگر از آف گريزانی عيب ندارد... آدرس ميلت را بده! يادت نرود....


    E-mail: showkaran_jam@yahoo.com


    URL: http://www.showkaran.persianblog.com/
    [حذف]

    نويسنده: adam


    جمعه، 10 مرداد 1382، ساعت 23:36

    شايد هم فطرت....


    E-mail: adame_mamouli@yahoo.com


    URL: adame-mamouli.persianblog.com
    [حذف]

    پاسخحذف