۱۳۸۷ خرداد ۱۱, شنبه

تیمور لنگ یا لنگ تیمور

قرآن فرآورده‌ی خداوند باشد یا فرآورده‌ی محمد، آموزه‌های آن (در کلیت و یکپارچگی‌اش) برای سلامتیِ مزاجِ آدمیان زیان‌بار است.

۴ نظر:

  1. یعنی اموزه های اش در خارج از کلیت زیان بار نیست؟

    پاسخحذف
  2. برخی آموزهای‌اش را اگر منفرد و جداگانه لحاظ کنی، پندهایِ همگانی اخلاقی ست. مثلاً توصیه به دستگیری از یتیمان و مشابهِ آن. این پند را باید در کنار توصیه به قطع دست و پایِ همین یتیم وقتی دزدی کند، در نظر گرفت. یا در آموزه‌هایِ الهیاتی‌اش، سخنانِ زیبایی همچون بخشندگی و خیرخواهی خداوند گفته شده که باید در کنار نسبت‌دادنِ صفاتِ انتقام‌جو و نیرنگ‌باز به همین خدا در این کتاب، نگریسته شود.
    برایِ تو نیازی به گفتن این‌ها نبود. اما چون پرسیدی گفتم.
    (((:

    پاسخحذف
  3. برایِ نفی کردن باید شهامت داشت، اگر قرار باشد نفی هم‌راه با وصله پینه باشد همان به‌تر که از پایه انجام نشود. آوردنِ قید و بند برایِ زیان‌بار دانستنِ یک مکتب ضرورت ندارد، کدام مکتبِ زیان‌بار است که درونِ آن چندتایی چیزِ به درد بخور پیدا نشود. جمله‌یِ اسلام چه الاهی و چه زمینی زیان‌بار است نیاز به این تاکید که این زیان‌باری تنها در کلیتِ آن است ندارد مگر در یک صورت و آن این که گوینده با تاکید بر زیان‌بار بودنِ آن در کلیت بیش‌تر بر این امر توجه داشته باشد که اسلام در خارج از این کلیت زیان‌بار نیست. در صورتی که این امر درست است با توجه با تاکیدی که نگارنده داشته است به‌تر است جمله‌ را از حالتِ منفی به حالتِ مثبت تغییر دهد.

    پاسخحذف
  4. از این‌که تا این حد نگرانِ «شهامت» هستی سپاس‌گزارم!
    اسلام در خارج از این کلیت، اسلام نیست.

    پاسخحذف