۱۳۸۲ مرداد ۴, شنبه

ابهام مفاهیم دینی و ذهن‌های اسفنجی

شنبه، 4 مرداد، 1382

بعضی‌ها که می‌ميرن بر می‌گردن به من می‌گن: تقديرش اين بود! و بعضی ديگه که می‌ميرن به من می‌گن: اجل معلق اومد سراغش! اونوقت وقتی من بهشون ايراد می‌گيرم که: «آخه بابا! مگه شما نمی‌گيد به تقدير اعتقاد داريم. مگه تو قرآن شما نگفتند که: "لايستقدمون ساعة و لا يستاخرون". مگه نمی‌گيد که "مرگ" يک ساعت هم پس و پيش نمی‌شه. پس چجوری نمی‌فهميد که حداقل يک تناقض ظاهری ميان اعتقاد به "تقدير" و اعتقاد به "اجل معلق" وجود داره که با خيال راحت هر دو رو قبول کرده‌ايد و هر چيز متناقض‌تر از اين هم که به اسم "دين" تحويل‌تون بدن باز هم بدون اينکه ذره‌ای ذهن‌تون رو بگزه، قبولش می‌کنيد. آخه اگر خدا زمان مرگ رو معلوم کرده پس ديگه تعليق و نامعلومی "اجل معلق" چه معنائی داره؟!».
اونا در کمال سرعت و خونسردی و با لحنی تند جوابم می‌دهند که: «حتما يک حکمتی در کار هست!» و با اين پاسخ زحمت انديشيدن به باورهای متناقض و مقلدانه خودشون رو از سر کم می‌کنند و در همان حال که دارن خودشون رو گول می‌زنن، گمان می‌کنن که با اين پاسخ هم حميت و غيرت دينی خودشون رو نشان داده‌اند و هم قدمی در راه هدايت من برداشته‌اند!!!
و جالب‌تر اينکه اين جماعت مقلد و پرمدعا توقع دارن که مردم دنبال‌شون راه بيفتند و هر مزخرفی هم که بگن، بقيه مثل "بز اخفش" به نشان تاييد و تحسين سر تکان دهند!
راستش! وقتی اين حرف‌ها رو از اطرافيانم می‌شنوم ياد حرف ملکيان می‌افتم که گفته بود:
«غالب متدينان "ذهن‌های اسفنجی" دارند. يعنی مثل (اسفنج) پذيرای هر باور متناقض و کاملا متخالف هستن». تو رو خدا ! به من بگيد که: اين هم شد "دينداری" ؟!

۱ نظر:

  1. نويسنده: mehrdad


    چهارشنبه، 15 مرداد 1382، ساعت 16:28

    صوفيان به دنبال کسی برای ارشاد نميروند بلکه عاقلان دنباله آنانند .


    E-mail: mehrdad_teh@yahoo.com


    URL: وارد نشده است
    [حذف]

    نويسنده: Amir


    يكشنبه، 5 مرداد 1382، ساعت 22:54

    و ليکن هر وقت مخ ۱۰۰۰۰۰آدمو زدی بيا به دين ايراد بگير


    E-mail: وارد نشده است


    URL: garshasb.com
    [حذف]

    نويسنده: sofeia


    شنبه، 4 مرداد 1382، ساعت 11:51

    کسانی که بخواهند زخمت فکر کردن به خودشون بدهند سراغ دين نميرن.دين کار ادمها رو با شعار حکمتی که شما ازش سر در نميارين راحت کرده..چه توقعی داری؟


    E-mail: وارد نشده است


    URL: sofeia.persianblog.com
    [حذف]

    نويسنده: ساتگين


    شنبه، 4 مرداد 1382، ساعت 9:39

    از انسان آواره در اين دنيا هيچ انتظاری نداشته باش! همه دنبال اين‌اند که يه چيزی جواب پرسش‌های مقطعی اون‌ها رو بده و با اون برند دنبال زنده‌گی شون! و خودشونو فراموش کنند. اما بهترين کار نه گفتنه منطقيه! تا خودشون هم به حماقتشون پي ببرند


    E-mail: وارد نشده است


    URL: satgean.persianblog.com
    [حذف]

    پاسخحذف