۱۳۸۷ مرداد ۱, سه‌شنبه

منفعل بیرونی/فعال درونی

«بادِ بی‌نیازیِ خداوندی وزیدن گرفته است.»
توصیفِ یک عارف از حمله‌ی مغول به ایران
فلسفه‌ی رواقی را گویی برای زمانه‌ی جباران ساخته‌اند؛ در عینِ اسارتِ بیرونی در درونِ خود آزادی را تحقق بخشیدن، در عینِ بردگیِ دیگران، اربابِ خود بودن و در عینِ ناسازگاریِ بیرونی، به تعادلِ درونی رسیدن. جهانِ آفاقی را خوار شمار تا در جهانِ انفسی به عزت برسی! در ایرانِ خمینی نیز یا باید رواقی باشی و یا عصیان‌گر.

۸ نظر:

  1. قدرت زبان تو با عث شد بدنبال تبار شناسی نوشته هاو اندیشه ات بروم. بی شک از 2003 تا 2008 فقط 5*365 بر تو نگذشته. از آن پست های اولیه تا به پست (خلاق) رسیدن یعنی رنج. یعنی به قول خودت منحصر به فرد شدن. حتی به نام creatureرسیدن یعنی از خیلی موانع و راههای بی پل گذشتن.
    آقا مشتری شدیم. لطفا به مارگریتا بگو مرشد اش را بیشتر روایت کند.

    پاسخحذف
  2. آقا؟ در میان طلبه گان خود ما را هم بگنجان! ما هم طلبه ای مدرسه ی علمیه ی توایم...

    از متن "راز تن زن" خیلی خوشم اومد و از بیخ موافقم باهات. در مورد اینکه تن روسپی تناقضی در ذهن مرد ایجاد می کنه که منشأ خشونت از سوی مرد می شه خودم یه بار یه جا یه چیزی نوشته بودم.

    یکی از دوستان گفت بیا بریم "یادگار زریران" ببینیم، گفتم یه سری به وبلاگ تو بزنم بلکه چیزی در موردش نوشته باشی. دیدم نوشتی "یادگار علیلان"! مع الوصف من که سر درنمیارم از تئاتر جهت موافقت با دوستان می رم.
    پیروز باشی ریفیخ!

    پاسخحذف
  3. سلام
    از خواندن مطالب شما لذت میبرم قلم زیبایی دارید به خصوص برای فردی مثل من که فارسی ضعیفی داره یک جور الگو برداری برای یادگیری شده

    بدون تعارف و تملق در بین وبلاگ هایی که شما هم با اونها لینک دادین بهترین قلم مال شماست

    پاسخحذف
  4. سلام!
    ممنون از حسنِ نظری که نسبت به مخلوق دارید!
    البته پروفایلِ بلاگرتان در دسترس نبود وگرنه خوشحال می‌شدم سری به سرایِ شما بزنم و همان‌جا پاسخ بدهم.

    پاسخحذف
  5. باعث افتخار هست هرچند که در حد نثر و موضوعیت وبلاگ شما نیست
    خوشحال میشم
    http://joliville.wordpress.com

    پاسخحذف
  6. با سلام
    از لطفتان سپاسگزارم و خوشحال که حسی در نوشته های من میبینید
    اما به نظر من اگر در زمینه ادبیات تحصیل میکردید با استعداد ذاتی که در خلق نثر های زیبا دارید و تحلیل های دل نشینی که میکنید میتوانستید در اینده یکی از بزرگان ادبیات شوید برای افراد با استعداد هیچ وقت دیر نیست
    من با برخی اساتید ادبیات فارسی دانشگاه سوربن که صحبت می کنم یا مقالاتشون رو میخونم هیچ کدام به اندازه نوشته های شما من رو تحت تاثیر قرار نداد
    نگذارید استعدادتون خاموش بمونه
    امیدوارم روزی نام شما هم بر سر زبان ها باشد چون واقعا لایق هستید

    پاسخحذف
  7. پیام مهم برای هر ایرانی
    ما پیام 20 میلیون ایرانی درباره تحریم انتخابات را برای شما گردآوری کرده ایم.

    http://tahrim-entekhabat.blogspot.com

    فقط لینک زیر را کلیک کنید تا همه آنها را یکجا دریافت کنید
    (کامل ترین مجموعه تهیه شده از اسناد تحریم انتخابات در اینترنت !)
    http://www.4shared.com/file/54475841/ee42621c/Tahrim_Entekhabat____Asnad____-_pub_1387.html

    زنده باد نظام مردمسالاری آزاد (جمهوری دموکراتیک لیبرال)

    مرگ بر جمهوری اسلامی (سلطنت مطلقه ولایت فقیه خامنه ای)

    ایمیل تماس

    اگر شما نیز رای نمی دهید بنر حمایت از تحریم انتخابات را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید

    این مجموعه شامل موارد زیر است :

    مجموعه ای گرانقدر از کلیه اسناد تحریم انتخابات تا سال 1387 شامل کلیه اعلامیه ها و مقالات
    کلیپ rai nade برای ارسال از طریق بلوتوث موبایل به منظور اشاعه تحریم
    ترانه زيباي راي نميدم به سه صورت نمایشی با فرمت موبایلی
    .............................

    ترانه رای نمیدم را از سایت youtube ببینید:

    http://www.youtube.com/watch?v=0wV7hC_Nbc8

    http://www.youtube.com/watch?v=jfqLGPBxv7I

    چنانچه در انتخابات شركت نكنيد و راي ندهيد٬ اين حكومت مجبور به اجراي همه پرسي مي شود و همه باهم مي‌توانيم يك نظام مردمسالار آزاد را برگزينيم

    درود بر ایران

    پاسخحذف
  8. نوجوانِ سکولارِ ایرانیِ عزیز!
    ضمنِ تشکر از تلاش‌هایِ شما باید بگویم از نظرِ من هیچ رابطه‌یِ ضروری میانِ تحریمِ انتخابات و گردن‌نهادنِ حکومت به برگزاریِ همه‌پرسی وجود ندارد. این از جهتِ منطقی بود اما از جهتِ عالمِ واقع نیز (دستِ‌کم خودِ من) یقین دارم که تحریمِ انتخابات هرگز جمهوریِ اسلامی را به پرتگاهِ برگزاریِ همه‌پرسی نخواهد رساند. به این دلیلِ ساده که تحریم سببِ از دست رفتنِ مشروعیتِ مردمیِ رژیم نمی‌شود. فراموش نکنیم که در انتخاباتِ خبرگانِ سوم (همان انتخاباتی که خاتمی را از شدتِ وخامتِ اوضاع همچون یک روسپی آوردند در صداوسیما تا مردم را به شرکت ترغیب کند) پنجاه و یک درصد شرکت نکردند. یعنی بیش از نیمی از مردم در این انتخابات غائب بودند اما رهبر رفت در نمازِ پرشورِ جمعه و گفت: «عده‌ای گفتند شش میلیون، عده‌ای گفتند هشت میلیون اما بیش از ده میلیون از ملتِ سرفرازِ ایران در انتخاباتِ خبرگان شرکت کردند.» در واقعِ امر، مشروعیتِ این رژیم مدتهاست از دست رفته و همچنان هم بر سریرِ قدرت لمیده است. مسئله آن است که جمهوریِ اسلامی آنچنان که خود گمان می‌کند قوی نیست اما حقیقتاً آن‌سان که ما در توهم هستیم نیز ضعیف نیست.
    اما در بابِ شرکت در انتخابات چنانکه پیش‌تر نیز گفته‌ام از نظرِ من هیچ دلیلِ خدشه‌ناپذیر و مطلقی برایِ تحریمِ انتخابات (به‌طورِ کلی) وجود ندارد. هم نوعِ انتخاباتش اهمیت دارد و هم شرائطِ حاکم بر آن.
    این را نیز بدانید که جمهوریِ اسلامی یا سرنگون می‌شود یا همچنان پابرجاست. داستانِ همه‌پرسی و تغییرِ مسالمت‌آمیزِ ماهیتِ حکومت (آنهم صرفاً با تحریمِ انتخابات) بیشتر به خواب‌هایِ پریان می‌ماند تا واقعیتی که با آن روبرو هستیم.
    مشکلِ اصلیِ ما ریشه‌هایِ جمهوریِ اسلامی ست که به‌نوعی در سنت و فرهنگِ این مردم وجود دارد و نشانه‌هایِ آن را نیز در رفتارِ روزمره‌یِ خودمان یا برخی اخبارِ اجتماعی می‌توان سراغ گرفت. تنها کاری که حکومت انجام می‌دهد آن است که بنا به مصلحتِ خود بخش‌هایی از این سنتِ ریشه‌دار و ریشه‌هایِ سنت را از طریقِ آگراندیسمان، بزرگ یا کوچک جلوه می‌دهد.

    پاسخحذف