۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

مترسک مصلوب


تا کنون به شباهتِ مترسک و مصلوب دقت کرده‌اید؟ این نقاشی را که دیدم به ذهن‌ام آمد که تمامیِ مترسک‌ها به‌نوعی مصلوب شده‌اند و چه‌بسا پرندگان نه از روی ترس که از سرِ ترحم بر مزارعِ مترسک‌نشان پای نمی‌گذارند.
مسیح هم از این منظر مترسک بود. او را بر فرازِ قلمروی ایمانِ مسیحی آویزان کردند تا کلاغانِ شومِ گناه و منادیانِ زشت‌روی الحاد بر این سرزمین ننشینند.
وانگهی روزگاری می‌رسد که مترسکِ مصلوب دیگر نه ترس برمی‌انگیزد نه ترحم. پرندگانِ سیاه با وجودِ او بر مزارعِ ایمان فرود می‌آیند و هر آن‌چه تا به‌حال سخت و استوار می‌نموده، از ریشه بَرمی‌کنند.
پس‌نوشت:
این اثر را پریروز از یک حراجی (بازارچه) به یک‌دهمِ قیمتِ اصلی (شاید هم کم‌تر) خریدم. فروشنده هم نقاشی بود دوستِ این نقاش که با یک تماس، رضایتِ او را برای قیمتِ پیشنهادیِ من جلب کرد. این تابلو اتاق‌ام را جادو کرده است. نقاشِ آن علیِ ملک است و دیگر کارهایش را می‌توانید در این‌جا ببینید. کارها عمدتاً تلخ، هولناک، و با حسی از ناامیدی و پوچی همراه است. (با نگاهی به این آثار فهمیدم که بهترینِ‌شان را خریده‌ام.) افزون بر نقاشیِ موردِ بحث ، این یکی هم بسیار پرمعنی و گیرا است!

۶ نظر:

  1. سلام جناب مخلوق. خوشحالم که دوباره میبینمتان:) این اثر هم مبارکتان باشد. اما من اون یکی رو بیشتر دوست میدارم. اما در کل بخواهم بگویم روحیه ام دوستدار چنین آثاری نیست. شاید نیازی به گفتن نباشد . می شود این را از پستهایم دانست :) ضمنا - به هر حال- بهارتان هم مبارک . آن بهار در خودمان و خودتان را می گویم :)

    پاسخحذف
  2. اوه چقدر ترسناکه این. بابا بی خیال

    پاسخحذف
  3. آقای مخلوق
    تابلویتان مبارک. سایزش را هم بنویسید تا ما بیشتر از نقاشی‌تان آشنا شویم.
    آقای کریم که یکی از دوستان من هستند در کامنت پست مخلوقی من یه چیزی نوشتن که حتمن دیدین. همین. ممنون که به کلبه‌ی درویشی من سرزده و اینایید.
    با تشکر
    نازلی دختر آیدین.

    پاسخحذف
  4. شباهت مترسک و مصلوب شدن مسیح جالب بود. این کار دقیقاً همین حس رو به بیننده القا می کنه. با وجود تمام دردی که تو وجودش هست، خیلی کار بسیار زیباییه. دست نقاشش درد نکنه. کارهای دیگرش را هم دیدم. دست شما هم بابت این که از هنرمندان با خریدن اثرشون حمایتشون می کنین درد نکنه. هنگام خرید چونه که نزدین؟! درسته.... کاش سایز و تکنیک کار را هم می نوشتید. به هر حال سپاس از سهیم کردن ما درلذت دیدن این جادو....

    پاسخحذف
  5. آقای مخلوق،
    منظورتان را از این‌که بی‌خودی پینگ می‌شوید در یک جمله واضح و روشن بیان کنید.
    در پایان بر خود فرض می‌دانم در کمال صحت و سلامت عقل اعلام کنم هرکی کامنت منو پابلیش نکنه خره.
    با تشکر
    نازلی دختر آیدین

    پاسخحذف